Chodzi o fragmenty trasy między Piaskami a Dorohuczą (9,8 km) oraz Chełmem a Dorohuskiem (23 km). W postępowaniu na pierwszą z nich wpłynęło 10 ofert, a najkorzystniejszą (prawie 358 mln zł) złożyło Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor. Również w przypadku drugiego odcinka zaproponowali lepsze warunki wykonania prac wartych 1 mld zł.
S12 Piaski – Dorohucza
Odcinek będzie się zaczynać na istniejącym węźle Piaski Wschód, który zostanie przebudowany w ramach planowanej budowy drogi S17 Piaski – Łopiennik. Nowa droga początkowo będzie przebiegać po północnej stronie obecnej drogi krajowej nr 12, następnie przetnie ją i od południa ominie Biskupice. Koniec odcinka planowany jest na wysokości Pełczyna.
Trasa będzie przebiegać po nowym śladzie, przecinając obszary rolnicze oraz omijając tereny wysoce zurbanizowane i cenne przyrodniczo. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga tzn. po dwa pasy w każdym kierunku oraz drogi do obsługi ruchu lokalnego.
Pierwotnie droga miała przebiegać inaczej, ale w pewnym miejscu w okolicy planowanego węzła Dorohucza znaleziono składowisko odpadów przemysłowych. Z tego powodu z poprzednich planów wycięto fragment o długości 5,7 km.
– Wiązać się to będzie ze zmianą przebiegu trasy między Pełczynem a miejscowością Chojno Nowe, opracowaniem nowego wariantu i uzyskaniem decyzji środowiskowej – informuje GDDKiA. Przetarg na wyłonienie wykonawcy dokumentacji projektowej dla tego fragmentu trasy już został ogłoszony.
S12 między Chełm – Dorohusk
Początek odcinka zaplanowano w miejscowości Srebrzyszcze, gdzie ekspresówka przetnie istniejącą drogę krajową nr 12. Dalej trasa S12 będzie przebiegać po południowej stronie DK12. Ominie m.in. rezerwat przyrody Roskosz oraz miejscowość Pławanice. Za Teosinem, gdzie planowana jest budowa Miejsc Obsługi Podróżnych, przekroczy linię kolejową nr 7 relacji Warszawa – Dorohusk. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Planowanych jest 16 wiaduktów, 59 przejść dla zwierząt oraz węzeł drogowy Dorohusk.
Łącznie droga ekspresowa S12 między Piaskami a przejściem granicznym w Dorohusku będzie liczyć ok. 75 km. Dla obwodnicy Chełma o długości ok. 13,6 km Lubelski Urząd Wojewódzki prowadzi postępowanie dotyczące wydania decyzji ZRID, co umożliwi wykonawcy rozpoczęcie robót w terenie. Trwa też przetarg na wyłonienie wykonawcy S12 na odcinku z Dorohuczy do Chełma (ok. 22 km). Oferty wykonawców poznano 28 grudnia ub.r. i obecnie trwa ich ocena.
Kolejny poślizg największej inwestycji Lublina. Znamy nową datę oddania Dworca Metropolitalnego
Polecany artykuł: