Spis treści
Nowy odcinek S17 w woj. lubelskim. Co obejmie inwestycja?
Nowy odcinek S17 między Izbicą a Sitańcem będzie obejmował około 10 km. Trasa ma być dwujezdniowa, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach i będzie przebiegać w większości nowym śladem, głównie wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 17.
„Rozpocznie się za Izbicą, ominie od zachodniej strony Chomęciska Małe i zakończy w okolicach Sitańca” – precyzuje GDDKiA w opublikowanym komunikacie.
Prace budowlane będą mogły ruszyć po uzyskaniu decyzji ZRID. GDDKiA złożyła już wniosek o jej wydanie do wojewody lubelskiego. ZRID określi m.in. granice terenu przewidzianego pod budowę drogi i umożliwi rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za nieruchomości przejmowane na rzecz Skarbu Państwa.
W ramach inwestycji, której rozpoczęcie planowane jest w 2026 r. (a prace potrwają przez dwa lata), mają powstać między innymi:
- 27 obiektów inżynierskich, w tym 11 mostów i siedem przejść dla zwierząt,
- nowe wiadukty,
- drogi do obsługi ruchu lokalnego,
- dwa węzły (Stary Zamość i Zamość Sitaniec),
- system odwodnienia,
- system zarządzania ruchem.
W ramach prac przewidziano również przebudowę dróg poprzecznych, które krzyżują się z planowaną ekspresówką.
„Za przygotowanie projektu budowlanego oraz realizację prac w terenie na blisko 10-kilometrowej trasie odpowiedzialne jest konsorcjum firm GAP Insaat (lider), Fabe Polska oraz Side Midas Stroy. Wartość kontraktu to ok. 504 mln zł” – poinformował lubelski oddział GDDKiA.
S17 to jedna z najważniejszych tras we wschodniej Polsce. Budowa drogi w woj. lubelskim jest podzielona na kilka etapów
S17 to trasa, która docelowo będzie liczyć ponad 320 km i prowadzić od centrum Polski do granicy z Ukrainą, stając się tym samym jedną z najważniejszych dróg we wschodniej Polsce.
„Dziś kierowcy korzystają już z ponad 180 km S17 od węzła Warszawa Wschód na obwodnicy stolicy, aż do węzła Piaski Wschód oraz niespełna 10-kilometrowej obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Pomiędzy węzłami Kurów Zachód i Piaski Wschód S17 ma wspólny przebieg z drogą ekspresową S12, prowadzącą do przejścia granicznego w Dorohusku” – podkreśla GDDKiA.
Budowa drogi ekspresowej nr 17 między węzłem Piaski Wschód a Hrebennem jest podzielona na dziewięć odcinków, których łączna długość to 125 km. Szacunkowa wartość inwestycji opiewa na 4,5 mld zł. Zaawansowanie prac jest różne. Jak już informowaliśmy, pierwsze roboty trwają już na odcinkach Zamość Wschód – Zamość Południe, a także Tomaszów Lubelski Południe – Hrebenne.
„Jeszcze w tym roku spodziewamy się uzyskania decyzji ZRID dla odcinka Zamość Południe – Tomaszów Lubelski (18,5 km)” – informuje GDDKiA.
Oprócz tego, do końca 2025 r. do wojewody lubelskiego mają wpłynąć wnioski o wydanie ZRID dla kolejnych dwóch fragmentów trasy między Piaskami a Zamościem (w sumie 35 km) oraz ogłoszone będą przetargi na dwa brakujące odcinki S17: Łopiennik – Krasnystaw i Zamość Sitaniec – Zamość Wschód (w sumie ponad 20 km).
„Opracowujemy też dokumentację projektową dla ok. 2-kilometrowego odcinka S17 w okolicy Hrebennego. W przyszłości będzie to dojazd do planowanego terminala na granicy z Ukrainą (...) Planujemy także budowę pary Miejsc Obsługi Podróżnych na obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Obecnie jesteśmy na etapie uzyskiwania decyzji ZRID” – dodaje GDDKiA.
Budowa 17-kilometrowego odcinka S17 między Tomaszowem Lubelskim a Hrebennem otrzymała dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
Rozwiąż także nasz quiz drogowy: Czy ta trasa przebiega przez woj. lubelskie?
