Nowe odcinki w budowie
Obecnie kierowcy korzystają już z ponad 180 km ekspresowej S17 między Warszawą a Piaskami. W przyszłości droga ta doprowadzi aż do przejścia granicznego w Hrebennem. Kluczowy fragment – od Piask do granicy – został podzielony na dziewięć odcinków.
Pierwsze prace ruszyły na dwóch z nich: Zamość Wschód – Zamość Południe oraz Tomaszów Lubelski Południe – Hrebenne. Łącznie to blisko 30 km nowej ekspresówki, realizowanej przez firmę Budimex za ponad 1 mld zł.
Na odcinku bliżej Zamościa trwają przygotowania do robót zasadniczych, w tym rozbiórki budynków i przebudowy sieci podziemnych. Z kolei między Tomaszowem a Hrebennem prace są bardziej zaawansowane – powstają nasypy i wykopy, prowadzone są wzmocnienia gruntu, a także budowane pierwsze wiadukty i przejścia dla zwierząt.
Co z pozostałymi fragmentami s17 w woj. lubelskim
Jeszcze w tym roku spodziewane jest wydanie decyzji ZRID dla odcinka Zamość Południe – Tomaszów Lubelski o długości 18,5 km. Równolegle przygotowywane są wnioski dla trzech kolejnych fragmentów pomiędzy Piaskami a Zamościem – łącznie to 45 km nowej drogi.
Plany zakładają także ogłoszenie przetargów na dwa brakujące odcinki: Łopiennik – Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód. To ponad 20 km, które domkną całą trasę ekspresową od Warszawy do granicy z Ukrainą.
Opracowywana jest także dokumentacja dla krótkiego, około 2-kilometrowego odcinka w okolicy Hrebennego. W przyszłości będzie on dojazdem do terminala granicznego, którego budowę przygotowuje Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych. W ramach inwestycji planowana jest również budowa pary Miejsc Obsługi Podróżnych na obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego.
Unijne wsparcie dla inwestycji
Odcinek Tomaszów Lubelski – Hrebenne o długości 17 km realizowany jest ze wsparciem funduszy unijnych. Projekt uzyskał ponad 61 mln euro dofinansowania w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). To prestiżowy program Komisji Europejskiej, który wspiera inwestycje o znaczeniu strategicznym dla całej Unii Europejskiej.
W przypadku S17 chodzi nie tylko o wygodniejszy dojazd do granicy, lecz także o poprawę bezpieczeństwa, ochronę środowiska i usprawnienie transportu międzynarodowego. Dzięki nowym rozwiązaniom – takim jak ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt czy systemy zarządzania ruchem – trasa ma spełniać najwyższe standardy europejskie.
Zobacz także: W woj. lubelskim powstają nowe odcinki S19