Jak podała GDDKiA, inwestycja realizowana jest od lipca ub. r. w systemie projektuj i buduj przez wyłonioną w przetargu firmę Stecol Corporation. Wykonawca zakończył prace nad projektem budowlanym, co pozwoliło na złożenie w piątek do wojewody lubelskiego wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Uzyskanie jej ma umożliwić rozpoczęcie robót budowlanych, a także przeprowadzenie procedury związanej z wypłatą odszkodowań za nieruchomości pod drogę.
„Postępowanie administracyjne mające na celu ustalenie wysokości odszkodowania będzie prowadził wojewoda lubelski. Powołani przez niego niezależni biegli - rzeczoznawcy majątkowi - oszacują wartość nieruchomości, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej” – przekazano dodając, że decyzja odszkodowawcza będzie podstawą dla GDDKiA do zapłaty odszkodowań za przejęte nieruchomości. Z kolei dla wykonawcy inwestycji oznaczać to będzie możliwość rozpoczęcia prac po wcześniejszym przekazaniu placu budowy.
Budowa odcinka S19 w pow. bialskim. Jak będzie wyglądać?
Inwestycja opiewa na ok. 570,7 mln zł i jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Prace w terenie mają ruszyć w pierwszym kwartale 2024 r., zaś nowy odcinek powinien być gotowy do użytku w pierwszej połowie 2026 r.
Informując o planowanej inwestycji GDDKiA podała, że odcinek z Międzyrzeca Podlaskiego do Radzynia Podlaskiego będzie liczyć ok. 22,3 km i na początkowym fragmencie (ok. 3 km) nowa dwujezdniowa trasa przebiegać będzie w śladzie obecnej drogi krajowej nr 19.
„Następnie poprowadzona zostanie nowym korytarzem i od zachodniej strony ominie Kąkolewnicę” – przekazano dodając, że w ramach inwestycji planowana jest budowa dwóch węzłów drogowych (Kąkolewnica – w okolicach miejscowości Grabowiec oraz Radzyń Podlaski Północ). Wybudowane zostaną także: cztery mosty, 11 wiaduktów, przejście dla zwierząt dużych, sześć przejść dla zwierząt średnich, 10 przepustów z funkcją przejść dla zwierząt małych oraz drogi dojazdowe i lokalne.
Droga ekspresowa S19 w woj. lubelskim
Droga ekspresowa S19 jest częścią międzynarodowego szlaku transportowego Via Carpatia. Do tej pory w regionie wybudowano sześć odcinków Via Carpatia od węzła Lublin Węglin do granicy województwa podkarpackiego i północną część obwodnicy Lublina. Jak podaje GDDKiA, w realizacji jest sześć odcinków od granicy województw lubelskiego i mazowieckiego do węzła Lublin Rudnik o łącznej długości ok. 100 km. Dla trzech z nich do wojewody lubelskiego trafiły wnioski o wydanie decyzji ZRID, dla pozostałych trwają prace projektowe. Odcinek S19 w województwie lubelskim będzie mieć docelowo ok. 190 km.