Spis treści
„Dworce Przyjazne Pasażerom”. PKP rusza z nowym programem inwestycyjnym
Polskie Koleje Państwowe S.A. ruszają z nowym programem inwestycyjnym pod nazwą „Dworce Przyjazne Pasażerom”. Projekt zakłada przede wszystkim:
- modernizację już istniejących dworców,
- budowę nowych obiektów,
- wykonanie remontów i innych prac „na mniejszą skalę”, oczekiwanych przez pasażerów.
Programem zostaną objęte łącznie 183 inwestycje na 181 obiektach w całej Polsce, przy czym na realizację 106 inwestycji obejmujących modernizację, budowę, remont czy doposażenie zabezpieczone zostały środki finansowe w wysokości 1,4 mld zł netto.
„Głównym celem programu Dworce Przyjazne Pasażerom (DPP) jest poprawa jakości obsługi na dworcach kolejowych dla jak największej liczby użytkowników przy optymalnym wykorzystaniu dostępnych funduszy i prowadzeniu działań inwestycyjnych w taki sposób, aby podróżni i inni użytkownicy jak najszybciej mogli odczuć ich efekty” – podkreślają w opublikowanym komunikacie Polskie Koleje Państwowej. – „Pracując nad nowym Programem, PKP postanowiły oprzeć swoje plany na realnych założeniach, wynikach szczegółowych analiz wcześniejszych pomysłów i racjonalnym podejściu do wydawania środków, w myśl zasady, że zainwestowany pieniądz ma podążać za pasażerem. Podobnie, jak w przypadku wcześniejszych programów, chodzi przede wszystkim o tworzenie funkcjonalnych, dostępnych dla wszystkich (w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania) dworców, stosując proekologiczne rozwiązania i wykorzystując ich potencjał jako centrów przesiadkowych integrujących różne rodzaje transportu zbiorowego i indywidualnego. Stąd tak istotna jest budowa parkingów, wiat rowerowych czy nowa aranżacja placów przydworcowych oraz partycypowanie w podobnych projektach realizowanych przez inne podmioty, np. samorządy” – wyjaśniono.
Wybierając obiekty, które obejmą nowe inwestycje, PKP przeanalizowało ponad 400 lokalizacji w całym kraju, które były oceniane według kryteriów rankingowych.
„W programie DPP znalazły się dworce z 59 nowych, dotychczas nie analizowanych lokalizacji. Ujęcie dworca w programie DPP i nadanie inwestycji z nim związanej określonego priorytetu wynika z liczby punktów uzyskanych w rankingu. Głównym czynnikiem decydującym o zakwalifikowaniu (bądź nie) danego dworca do programu jest średnia liczba podróżnych korzystających z danej stacji” – czytamy w komunikacie.
Wśród innych aspektów, które były brane pod uwagę, można wymienić również:
- przesiadkowy charakter dworca,
- postoje pociągów regionalnych, podmiejskich i dalekobieżnych,
- potrzeba ochrony dworca jako zabytku,
- możliwości zagospodarowania po modernizacji,
- czynniki demograficzne.
 
              Nowy program PKP został podzielony na komponenty. Jakie?
Program „Dworce Przyjazne Pasażerom” został podzielony na cztery komponenty, które mają m.in. pomóc z zarządzaniem poszczególnymi zadaniami inwestycyjnymi i zminimalizować zakłócenia w ich realizacji. Będą to:
- komponent inwestycyjny – obejmie dworce wymagające kompleksowej przebudowy i lokalizacje, w których planowana jest budowa zupełnie nowych obiektów;
- komponent efektywnościowy – pozwoli utrzymać wysoką jakość obsługi na dworcach, z których korzysta największa liczba pasażerów;
- komponent remontowy – prace, które w istotny sposób wpłyną na wygląd dworców i komfort pasażerów, jak np. remont elewacji, odświeżenie poczekalni, montaż elektronicznych tablic z informacjami o przyjazdach i odjazdach pociągów;
- komponent turystyczny – działania obejmujące unowocześnienie dworców mających duże znaczenie w obsłudze ruchu turystycznego, zwłaszcza w sezonach letnim i zimowym, z których korzystają również lokalni mieszkańcy.
„W ramach prac nad programem weryfikowane są także możliwości odbudowy schronów na dworcach” – podkreśla PKP. I dalej: „Lista rankingowa i listy przypisane do konkretnych komponentów (np. inwestycyjnego) mogą być aktualizowane bez konieczności zmiany całego programu; ponadto listy rankingowe będą podlegać regularnej weryfikacji, a inwestycje ujęte na dalszych miejscach list będą mogły być realizowane w zależności od dostępnych środków oraz zmieniających się uwarunkowań”.
Te dworce z woj. lubelskiego mogą zostać odnowione. PKP podały listę
Sprawdziliśmy, które obiekty z terenu Lubelszczyzny znalazły się w nowym programie inwestycyjnym PKP. Jak się okazuje, na liście podstawowej jest tylko dworzec Lublin Główny (jako komponent inwestycyjny). Z kolei na liście rezerwowej są:
- Chotyłów w powiecie bialskim – komponent inwestycyjny,
- Parczew – komponent inwestycyjny,
- Radzyń Podlaski – komponent inwestycyjny.
Dodajmy, że PKP realizują również ponad 30 zadań z Programu Inwestycyjnego na lata 2016-2023. W jego ramach kontynuowane są rozpoczęte już wcześniej prace budowlane, ogłaszane są przetargi i zawierane są umowy na realizację kolejnych robót.
Zobacz także galerię zdjęć: Tak wyglądały dworce kolejowe w woj. lubelskim 100 lat temu
 
            
            
                 
		                 
                   
             
             
            
         
            
         
            
         
            
         
            
        ![Polki i Polacy, których śmierć wstrząsnęła krajem. Te znane osoby pożegnaliśmy w 2025 roku [GALERIA]](https://cdn.galleries.smcloud.net/t/galleries/gf-Gntc-EhmZ-dne4_stanislaw-sojka-joanna-kolaczkowska-tomasz-jakubiak-994x828.jpg) 
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
        