Pierwszy pociąg z chińskiego Xi’an do Sławkowa w województwie śląskim wyjechał 24 grudnia 2019 roku. Po 12 dniach i przejechaniu 9,5 tys. km dotarł do celu. Było to możliwe dzięki skorzystaniu z linii 65 – pociąg nie wymagał przeładunku na granicy. W innym wypadku byłoby to niezbędne, ponieważ tory znajdujące się m.in. na terenie dawnego Związku Radzieckiego są szersze niż te w większości krajów Unii Europejskiej. Dzięki uruchomionej przez PKP LHS z Zamościa linii przeładowanie pociągu z Chin odbywa się dopiero w Sławkowie, czyli na stacji docelowej.
Coraz więcej operatorów logistycznych korzysta z trasy szerokotorowej, która umożliwia przeładunek w przemysłowym sercu Polski. Pozwala to transportować towary w rekordowym czasie. Na naszą korzyść przemawiają również rosnące stawki frachtu morskiego na trasach z Azji – mówił Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.
Polecany artykuł:
W grudniu 2020 roku uruchomiono kolejne połączenie, tym razem z oddalonym o 800 km od Xi’an miastem Chongqing. Oprócz trasy przez Rosję i Ukrainę, PKP LHS dzięki współpracy z partnerami uruchomiła również trasę przez Białoruś.
Polecany artykuł: