Decyzją ministra ds. oświaty i wychowania dopuszczony do użytku szkolnego został podręcznik pn. „Historia i teraźniejszość. Podręcznik. Liceum i technikum. Część 2”, którego autorką i autorami są: Izabella Modzelewska-Rysak, Leszek Rysak, Karol Wilczyński, Adam Cisek, Marian Buczyński, Tomasz Grochowski i Witold Pelczar.
Podręcznik ten widnieje w wykazie pod numerem ewidencyjnym 1155/2/2023. Dopuszczony został na podstawie opinii rzeczoznawców prof. dr. hab. Grzegorza Kucharczyka, dr. hab. Mirosława Szumiły i rzeczoznawczyni dr. hab. Danuty Krzyżyk. Wydawcą podręcznika są Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne SA.
Do użytku szkolnego dopuszczony został też drugi podręcznik do historii i teraźniejszości dla klas II szkół ponadpodstawowych, czyli „Historia i teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 2. 1980-2015”, autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego. Podręcznik został dopuszczony na podstawie opinii rzeczoznawców: dr. hab. Mirosława Szumiły, dr. Wiesława Charczuka i mgr. Klemensa Stróżyńskiego.
Jest on w wykazie dopuszczonych do użytku szkolnego podręczników, który prowadzi minister edukacji i nauki pod numerem ewidencyjnym 1145/2/2023. Wydawcą podręcznika jest wydawnictwo Biały Kruk sp. z o.o.
Przypomnijmy, że jego pierwsza część w zeszłym roku nie cieszyła się dobrą sławą. Jednym z częściej cytowanych kontrowersyjnych fragmentów był urywek dotyczący dzieci poczętych metodą in vitro, który ostatecznie miał zostać usunięty: „Coraz bardziej wyrafinowane metody odrywania seksu od miłości i płodności prowadzą do traktowania sfery seksu jako rozrywki, a sfery płodności jako produkcji ludzi, można powiedzieć hodowli. Skłania to do postawienia zasadniczego pytania: kto będzie kochał wyprodukowane w ten sposób dzieci?”. Wśród najczęściej wytykanych były również refleksje dotyczące rozdziału Kościoła od państwa możliwemu dzięki chrześcijaństwu oraz niewłaściwe w świetle opinii Rady Języka Polskiego używanie słowa „Murzyn”. Ponadto pojawiały się w nim tezy, że Unia Europejska ingeruje w suwerenność jej członków oraz że „rozwody i współżycie bez zobowiązań” to codzienna praktyka.
Dopuszczenie podręcznika do użytku
Aby przygotowana przez autora i wydawnictwo książka stała się podręcznikiem, musi ją do użytku szkolnego dopuścić Ministerstwo Edukacji i Nauki. Procedura jest wieloetapowa. Tak zwany prototyp podręcznika jest wysyłany do MEiN, które wyznacza trzy osoby recenzenckie: dwie wydające opinie merytoryczne i jedną – opinię językową. Mogą one być pozytywne, pozytywne warunkowo i negatywne. Pozytywnie zakończona procedura kończy się otrzymaniem numeru dopuszczenia.
Zgodnie z polskim prawem nauczyciel i nauczycielka decyduje o tym, jaki podręcznik wybiera do nauczania danego przedmiotu i czy w ogóle chce używać podręcznika w trakcie przekazywania uczniom i uczennicom wiedzy.
Historia i teraźniejszość
Historia i teraźniejszość to nowy przedmiot szkolny, który jest obowiązkowy dla wszystkich uczniów i uczennic szkół ponadpodstawowych. Wprowadzony został w miejsce przedmiotu wiedza o społeczeństwie, nauczanego w zakresie podstawowym, obejmuje zagadnienia z zakresu wiedzy o społeczeństwie i zagadnienia z historii najnowszej od 1945 r. do 2015 r.
Przedmiot historia i teraźniejszość jest wprowadzany w szkołach ponadpodstawowych sukcesywnie od 1 września 2022 r. W roku szkolnym 2022/2023 HiT nauczany był w klasach I. W roku szkolnym 2023/2024 nauczany będzie w klasie I i II.