Konkretnie mowa o połączeniu Łukowa z dworcem Lublin Północny. Inwestycja ma umożliwić przewoźnikom realizację linii ekologicznymi pociągami.
Dzięki zmianom nie będzie konieczności wymiany lokomotyw ze spalinowych na elektryczne, co ma skrócić także podróże ze stolicą kraju.
– To bardzo ważna wiadomość dla mieszkańców Lubartowa, którzy zyskają dzięki temu więcej połączeń do stolicy województwa. Skróci się również czas przejazdu do Warszawy ze względu na brak konieczności wymiany lokomotyw w Łukowie ze spalinowych na elektryczne – powiedział doradca wiceministra infrastruktury, Piotr Kaliszewski.
Wartość projektu opiewa na ok. 378 milionów złotych. Pieniądze na modernizację pochodzą z rządowego programu „Kolej Plus”.
To nie pierwsza i nie ostatnia tego typu inwestycja w województwie lubelskim. W marcu ogłoszono postępowanie na budowę nowej linii kolejowej Szastarka-Janów Lubelski-Biłgoraj wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego w Kraśniku.
Jak mówi nam Anna Zajewska-Pawluk z zespołu prasowego PKP, województwo lubelskie najbardziej ma skorzystać z funduszy programu „Kolej Plus”.
– Polskie Linie Kolejowe zrealizują tu w sumie aż pięć projektów. Oprócz elektryfikacji linii Łuków-Lublin, zaplanowano utworzenie połączenia kolejowego Lublin-Łęczna/Kopalnia Bogdanka – przypomina Zajewska-Pawluk.
W województwie w najbliższym czasie zaplanowano również rewitalizację połączenia Chełm-Włodawa wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego we Włodawie oraz elektryfikację linii nr 69 i 72 na odcinku Rejowiec-Zamość Szopinek wraz z odbudową i elektryfikacją łącznicy kolejowej, omijającej stację Zawada.
Inwestycje warte są 3,5 mld złotych. Mają być zrealizowane do 2029 roku.