Sycylia coraz bliżej – dwa loty tygodniowo
Jak poinformował rzecznik portu Piotr Jankowski, połączenie do Trapani ruszy 31 marca i będzie realizowane dwa razy w tygodniu – we wtorki i soboty. Rejsy zaplanowano do 24 października 2026 r., obejmując cały sezon letni. Nowy kierunek to drugie, obok Bergamo, bezpośrednie włoskie połączenie z Lublina.
Obecnie lotnisko oferuje loty także do Splitu, Londynu, Dublina, Barcelony, Gdańska i Warszawy. Z roku na rok oferta jest coraz bogatsza, a w grudniu wystartują również zimowe czartery do egipskiego Sharm el-Sheikh – dostępne od 22 grudnia br. aż do 16 marca 2026 r. Kolejna nowość pojawi się już na początku przyszłorocznej wiosny: od 30 marca port zacznie obsługiwać loty do Maastricht w Holandii.
Rekordy w liczbie pasażerów i operacji
Ostatnie miesiące to dla lotniska w Lublinie okres intensywnego wzrostu. W połowie września port obsłużył czteromilionowego pasażera w swojej historii. Natomiast rekordowym miesiącem okazał się sierpień 2025 r., kiedy z lotniska skorzystało ponad 61 tys. osób, a liczba operacji lotniczych przekroczyła 600. To odpowiednio 7 proc. pasażerów i aż 30 proc. operacji więcej niż w sierpniu poprzedniego roku.
Październik przyniósł ponad 38,8 tys. obsłużonych pasażerów, co stanowi wzrost o ponad 14 proc. rok do roku. Jak podkreśla Jankowski, to zasługa wydłużonego sezonu czarterowego, który rozpoczął się wcześniej niż zwykle – pod koniec marca – i trwał aż do 29 października. Rok 2024 zamknięto wynikiem blisko 426 tys. pasażerów, co oznacza znaczący wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim.
Inwestycje i finanse – port wciąż się rozwija
Choć Port Lotniczy Lublin zanotował w 2024 r. stratę w wysokości 51,4 mln zł, zarząd zapewnia, że sytuacja majątkowo-finansowa spółki pozostaje stabilna. Przychody wyniosły 15,5 mln zł i były o 32 proc. wyższe niż rok wcześniej. Znaczące obciążenia wynikają m.in. z kosztów obsługi obligacji wyemitowanych na budowę lotniska – w 2024 r. pochłonęły one blisko 24 mln zł.
Na wyniki wpływ mają też prowadzone inwestycje. W listopadzie ubiegłego roku otwarto terminal cargo o powierzchni blisko 2 tys. m², którego budowa i wyposażenie kosztowały 20 mln zł. W lutym br. uruchomiono dwie nowe linie skanerów tomograficznych CT, zakupione za 6 mln zł.
Lotnisko funkcjonuje od 2012 r., posiada status międzynarodowy i jest w stanie obsługiwać duże maszyny, takie jak Boeing 767 czy Airbus A310. Jego właścicielami są jednostki samorządu terytorialnego: gmina Lublin, województwo lubelskie, gmina Świdnik i powiat świdnicki.
Zobacz także: Park Iluminacji w Lublinie