W trakcie budowy jest trzykondygnacyjny budynek Dworca Metropolitalnego wraz z częściowo użytkowym dachem oraz parkingiem podziemnym o powierzchni około 7,5 tys. m2 dla 174 samochodów.
Prace obejmują również modernizacje ulic:
- Dworcowej,
- Młyńskiej,
- 1 Maja,
- Pocztowej
- oraz Gazowej.
Część zadań drogowych, wchodzących w skład projektu Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, już zakończono.
W drugiej połowie września udostępniono do ruchu rondo przy Targach Lublin oraz drogi dojazdowe do ul. Dworcowej od strony ul. Lubelskiego Lipca '80 wraz z wiaduktem i od strony al. Piłsudskiego, łącznie z przyległymi ciągami pieszo-rowerowymi.
Zakończyły się również odbiory ul. Krochmalnej wraz z parkingami i uzyskano pozwolenie na użytkowanie. W ramach rozbudowy tej ulicy powstały tam 122 miejsca postojowe dla autobusów i busów. Całkowita wartość projektu to prawie 340 mln zł, z czego ponad 180 mln zł stanowi dofinansowanie z UE.
W ramach budowy węzłów przesiadkowych dla potrzeb Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego, obiekty z parkingami dla samochodów, infrastrukturą dla rowerzystów oraz do obsługi komunikacji miejskiej powstały w rejonie ulic:
- Żeglarskiej,
- Franczaka „Lalka”,
- al. Kraśnickiej,
- Granitowej,
- Zbożowej,
- Osmolickiej
- oraz Abramowickiej.
Wartość projektu to około 43 mln zł, z czego ponad 33 mln zł stanowią środki pozyskane z Unii Europejskiej. Ponadto, w rejonie istniejącej pętli przy skrzyżowaniu ul. Droga Męczenników Majdanka i Grenadierów powstał Park&Ride dla 44 pojazdów.
Przebudowę przeszedł również odcinek ul. Grenadierów na długości projektowanego parkingu. Za budowę i modernizację przystanków oraz węzłów przesiadkowych Miasto zostało laureatem konkursu Top Inwestycje Komunalne 2022. W przyszłym roku projekt dopełni realizowana przebudowa mostu na rzece Bystrzycy w ciągu ul. Żeglarskiej.
Wartość prac wynosi około 37 mln zł. Inwestycja to komponent projektu unijnego, dzięki czemu 31,5 mln zł stanowią środki europejskie.
Ponadto, w trakcie roku wykonano wiele ważnych dla mieszkańców zadań drogowych w dzielnicach. Zakończono przebudowę ul. Kawaleryjskiej na odcinku od ul. Rycerskiej do wjazdu w ul. Armii Krajowej. Z kolei w ramach inicjatywy lokalnej powstały ulice Leszka i Ziemowita oraz sięgacz ul. Wygon.
Co więcej, w listopadzie zakończyła się realizacja pierwszej części inwestycji dofinansowanej ze środków Programu Inwestycji Strategicznych – budowa odcinków ulic: Oczki, Wapowskiego, Brata Alberta wraz z Kuncewiczowej oraz drogi pomiędzy ulicami Milenijną i Szeligowskiego. Koszt inwestycji wyniósł około 5 mln zł.
Nowe drogi powstają również w dzielnicach Szerokie oraz Sławin. Tam trwa budowa ulic Bliskiej oraz Skowronkowej. Inwestycja o wartości ponad 42,5 mln zł zakończy się w styczniu 2024 r. We współpracy z mieszkańcami budowana jest ul. Siewierzan.
W trakcie jest również budowa dróg gminnych 023D i 022D w rejonie ulic: Turystycznej i Hajdowskiej. Miasto podpisało również umowy na rozbudowę ul. Raszyńskiej o wartości ponad 9,3 mln zł oraz przebudowę ul. Popiełuszki za 4,7 mln zł.
Ważne inwestycje rozpoczęły się także w dzielnicy Felin. W listopadzie podpisano umowę na przebudowę zbiegu al. Witosa z ul. Doświadczalną. Ponadto, trwają prace projektowe nad nową sygnalizacją świetlną na skrzyżowaniu ulic: Franczaka „Lalka”, Skalskiego i Jagiellończyka. Koszt obu zadań to ponad 13,6 mln zł.
Poza nowymi drogami zbudowano również chodniki. Nowe ciągi piesze powstały w ponad 20 lokalizacjach.
Istotną inwestycją była również budowa oświetlania. W około 20 lokalizacjach (m.in. przy ulicach: Wądolnej, Bazylianówka i Magnoliowej) zamontowano łącznie 130 latarni. Koszt zaprojektowania i budowy nowego oświetlenia to ponad 1,9 mln zł.
Powstała również nowa infrastruktura dla rowerzystów m.in.: w rejonie Areny Lublin, w pasie drogowym ul. Józefa Franczaka „Lalka” od ul. Doświadczalnej do działki 1/5 it.
Zrealizowano także remonty oraz częściowe naprawy jezdni i ciągów pieszych. Objęły one ponad 40 ulic, a wymiana nawierzchni chodników dotyczyła ponad 20 lokalizacji.