Pierwsze motorowery pojawiły się na przełomie XIX i XX w. (a według niektórych źródeł – w latach 60. XIX w.). To pojazdy, które są połączeniem roweru i motocykla. Jak na swoim facebookowym fanpage’u informuje Lubelski Wojewódzki Konserwator Zabytków, w ewidencji zabytków naszego regionu jako najstarsze widnieją motorowery marki Simson: model Simson SR1 z 1956 r. i Simson SR2 z 1959 r. Nie brakuje w niej także przedstawicieli pojazdów z 70. XX w., czyli czechosłowackiej Jawy 50 oraz polskiej marki – Romet Komar (produkowany w latach 1960-1983 w Zjednoczonych Zakładach Rowerowych w Bydgoszczy, a potem w Zakładach Predom Romet).
„Prototypy pierwszych Komarów w Polsce powstały już w końcu lat 50. XX w. Za projekt Komara odpowiadali konstruktorzy: Bronisław Kędzierski, Andrzej Kontzera oraz Józef Podlaski” – przypomina LWKZ.
W wojewódzkiej ewidencji zabytków znajdziemy także motorowerowych reprezentantów lat 80. XX w., czyli takie marki jak: Romet, Simson i Honda. Z kolei najmłodszym motorowerem zaliczającym się do grona zabytków Lubelszczyzny jest Ryga Delta RMR 24 z 1990 r.