Jak przekazuje Lubelski Wojewódzki Konserwator Zabytków, tomaszowska szkoła średnia imię Bartosza Głowackiego nosi od 1920 r. (wtedy gimnazjum funkcjonowało jeszcze w wynajętym budynku). Rok później profesor Politechniki Lwowskiej – architekt Witold Michniewicz przygotował projekt gmachu gimnazjum i innych budynków, zgodnie z wzorcami zachodnioeuropejskimi. Prace związane z jego powstaniem zakończyły się jednak dopiero w 1929 r.
Podczas II wojny światowej w budynku funkcjonował szpital polowy, a następnie został on zajęty przez niemieckich okupantów. Uczniowie wrócili do tutejszej szkoły w 1944 r., zaś pięć lat później gimnazjum zostało przemianowane na Państwowe Liceum Ogólnokształcące, ale z dotychczasowym patronem.
Tomaszowskie LO w rejestrze zabytków
Od stycznia 2023 r. na listę zabytków woj. lubelskiego trafił nie tylko dwukondygnacyjny budynek aktualnego tomaszowskiego LO, ale także jego otoczenie, na które składa się historyczny układ alei i alejek. Gmach szkoły zwieńczony jest wysokim dachem pokrytym dachówką ceramiczną.
„W okresie po II wojnie światowej były prowadzone prace remontowe budynku, tym niemniej zachowała się część stolarki okiennej z okuciami oraz stolarki drzwiowej. W latach 50. XX w. zabudowano tarasy na piętrze i utworzono w ich miejscu dodatkowe sale lekcyjne. W 1968 r. wykonany został nowy znak Orła Białego w szczycie elewacji, w innej formie niż znany z licznych fotografii budynku gimnazjum z okresu międzywojennego. Pod gzymsem wieńczącym frontowy ryzalit budynku zachowała się oryginalna dewiza honor et patria i dekoracyjny motyw wazonu z kwiatami nad środkowym oknem drugiej kondygnacji” – czytamy na facebookowym fanpage’u Lubelskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Jak konserwator uzasadnia wpisanie budynku dawnego gimnazjum w Tomaszowie Lubelskim do rejestru zabytków? Przede wszystkim wartościami historycznymi, na które składają się oryginalnie zachowane materiały i struktury, a także znaczenie dla historii regionu (szczególnie, że było to jedyne gimnazjum na obszarze powiatu tomaszowskiego w okresie międzywojennym). Ważny jest tutaj także aspekt udokumentowanej działalności twórczej architekta Witolda Minkiewicza oraz to, że budynek jest odzwierciedleniem „wczesnej fazy rozwoju architektury w okresie międzywojennym w Polsce i utrwalanie wzorców architektury szkolnej w dobie II Rzeczypospolitej mające wpływ na rozwój tej architektury do czasów współczesnych”. Budynek wyróżnia się także wysokim poziomem wykonawstwa i przykuwającą uwagę elewacją.
„Wartości artystyczne zabytku odzwierciedlają tendencje architektoniczne architektury II Rzeczypospolitej w okresie przed 1925 rokiem, związane z nurtem tradycjonalizmu proweniencji klasycystycznej, bowiem sposób ukształtowania bryły wraz z formą zadaszenia, wystrój elewacji, reprezentacyjność klatki schodowej, mają swoje korzenie w architekturze pałacowej, zaś układ pomieszczeń – w architekturze klasztornej, a następnie koszarowej czy szpitalnej” – opisuje LWKZ.