– Realizowana budowa Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego to jeden z największych i najważniejszych projektów miasta współfinansowanych ze środków europejskich w tej perspektywie unijnej. Powstaje w pełni funkcjonalny węzeł, integrujący transport wewnętrzny Lublina z transportem regionalnym i dalekobieżnym. Ten kluczowy dla miasta i całego regionu projekt, poza budową nowoczesnego Dworca Metropolitalnego, obejmuje również modernizację pobliskich ulic – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.
WIĘCEJ NA TEN TEMAT PISALIŚMY W PONIŻSZYM TEKŚCIE
Zakończone prace drogowe w tej części miasta to jedno z sześciu zadań wchodzących w zakres budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego dla LOF.
Głównym komponentem projektu jest budynek dworca składający się z jednej kondygnacji podziemnej, na której usytuowany jest parking P+R dla 174 samochodów, dwóch naziemnych kondygnacji użytkowych dla obsługi podróżnych, na których znajdują się m.in. poczekalnie, kasy, toalety oraz kondygnacji technicznej i dachu częściowo użytkowego.
W ramach inwestycji, wokół dworca powstanie również zupełnie nowy układ drogowy, który usprawni ruch i komunikację nowego obiektu. Zakres prac budowlanych obejmuje przebudowę ulic: Dworcowej, Młyńskiej, 1 Maja, Pocztowej oraz Gazowej. Nowy wygląd po rewitalizacji otrzyma plac Dworcowy, który stanie się ozdobnym deptakiem połączonym wizualnie oraz funkcyjnie z głównym wejściem do dworca kolejowego.
Dla komunikacji zamiejskiej na terenie dworca przewidziano 43 perony odjazdowe. Łączna powierzchnia placów manewrowych wraz z peronami wyniesie ponad 19 tys. m2. Ponadto umowa zakłada instalację i wdrożenie inteligentnych systemów transportowych, w szczególności wykorzystujących technologie informacyjne i komunikacyjne, związane z pełną obsługą pasażera, systemów informacji pasażerskiej i przystankowej.
Zakres całej inwestycji obejmuje również przebudowę oświetlenia drogowego, trakcji trolejbusowej oraz kanalizacji deszczowej.
Co już jest zrobione?
W budynku dworca zakończono już prace przy budowie konstrukcji betonowych i stalowych. Na części nieużytkowej dachu wykonano izolację z membrany z warstwą styropianu oraz instalację odwadniającą, natomiast w części użytkowej trwa wykonywanie szalunków i zbrojenia płyty.
Zamontowano również 11 z 30 donic do sadzenia drzew na dachu. W garażach podziemnych trwa montaż instalacji wewnętrznych, drzwi, realizowane są prace wykończeniowe ścian, wykonano posadzki oraz 80% izolacji stropu, a w budynku kładzione są instalacje wewnętrzne oraz wykonywane konstrukcje pod fasady aluminiowe.
Zamontowano pompy ciepła oraz trwa montaż instalacji fotowoltaicznej na dachu peronów. Stan zaawansowania tych prac to 60%. Na podobnym poziomie zrealizowane są prace przy budowie dróg manewrowych i stanowisk odjazdowych. Wykończono 18 z 43 stanowisk oraz wykonano ponad połowę dróg manewrowych do warstwy wiążącej.
Dworzec Metropolitarny w Lublinie – wielka inwestycja
Prace przy budowie Dworca Metropolitalnego i przebudowie układu drogowego w jego rejonie rozpoczęły się z końcem stycznia 2021 r. Na budowie aktualnie pracuje około 250 drogowców i około 80 jednostek sprzętowych. Wartość wykonanych do tej pory prac wynosi ponad 170 mln zł, a zaawansowanie robót na całej inwestycji to około 60%.
Budowa Dworca Metropolitalnego wraz z przebudową układu komunikacyjnego w jego rejonie to najważniejszy komponent projektu unijnego „Zintegrowane Centrum Komunikacyjne dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego”, na który Miasto otrzymało dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020. Aktualna całkowita wartość umowy zawartej z Województwem Lubelskim to ponad 316 mln zł, z czego 178,5 mln zł stanowi dofinansowanie unijne. Termin zakończenia robót budowlanych upływa 28 lutego 2023 r.