Z Lublina do Warszawy pociągiem w 90 minut. Wszystko ma być gotowe w 2028 roku

2025-10-15 12:02

W 2028 roku podróżni z Lublina dojadą do Warszawy w zaledwie 90 minut. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały właśnie umowę na rozbudowę ostatniego brakującego odcinka trasy – między Warszawą Wawer a Otwockiem. To kluczowy element wieloletniej modernizacji linii kolejowej nr 7, dzięki której stolica Lubelszczyzny zyska szybkie, nowoczesne i komfortowe połączenie ze stolicą kraju.

Pociąg

i

Autor: Grand Warszawski/ Getty Images

Ogromne zmiany na trasie Warszawa – Lublin

We wtorek kolejarze ogłosili podpisanie umowy na przebudowę tzw. linii otwockiej – fragmentu między Warszawą Wawer a Otwockiem. To ostatni brakujący element modernizacji całej trasy Warszawa – Lublin. W ramach inwestycji powstaną dwa nowe tory, osiem zmodernizowanych przystanków i aż dwadzieścia przejść podziemnych dla pieszych.

Sucha Beskidzka. Kierujący tirem i samochodem dostawczym wjechali na tory tuż przed przejazdem pociągu

Projekt wart około 1,4 miliarda złotych netto zrealizuje spółka Trakcja S.A., a pierwsze prace budowlane rozpoczną się jeszcze w tym roku. Modernizacja ma przynieść wymierne korzyści także dla pasażerów z Lublina – to właśnie dzięki niej pociągi dalekobieżne z regionu będą mogły w pełni wykorzystać nową, szybką trasę do Warszawy.

Korzyści dla Lublina i regionu

Dzięki zakończeniu całej inwestycji mieszkańcy Lublina zyskają nie tylko krótszy czas podróży, ale też lepszą dostępność komunikacyjną i większą liczbę połączeń.

Po rozdzieleniu ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego linia stanie się bardziej przepustowa, co umożliwi uruchamianie większej liczby pociągów – zarówno do Warszawy, jak i w kierunku Puław czy Dęblina.

Modernizacja obejmuje m.in.:

  • budowę dwóch dodatkowych torów,
  • modernizację ośmiu przystanków (m.in. Międzylesie, Falenica, Józefów, Otwock Świder),
  • powstanie 20 tuneli dla pieszych,
  • cztery nowe skrzyżowania bezkolizyjne,
  • przebudowę mostów i modernizację infrastruktury towarzyszącej.

To inwestycja nie tylko w szybszy dojazd, ale też w bezpieczeństwo i komfort podróżnych. Wszystkie przystanki zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, a na peronach pojawi się nowoczesny system informacji pasażerskiej.

Lublin coraz bliżej stolicy

Modernizacja linii nr 7 to największy kolejowy projekt ostatnich lat na wschodzie kraju. W poprzednich etapach zmodernizowano już odcinki od Pilawy do Lublina, a w samym mieście powstał nowy przystanek Lublin Zachodni.

Po zakończeniu wszystkich prac – planowanych do 2028 roku – czas przejazdu między Lublinem a Warszawą skróci się z obecnych 1 godzin i 46 minut do około 90 minut.

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił, że to inwestycja o ogromnym znaczeniu dla całego regionu.

– Nowe przystanki, większa przepustowość i pełna dostępność kolei sprawią, że jeszcze więcej osób wybierze podróże pociągiem – zarówno do pracy, jak i do szkoły. Na efekty warto poczekać – powiedział.

Dla Lublina to nie tylko szybsze połączenie ze stolicą, ale również szansa na dalszy rozwój gospodarczy i turystyczny regionu. W 2028 roku stolica Lubelszczyzny znajdzie się zaledwie półtorej godziny od centrum kraju – szybciej niż kiedykolwiek wcześniej.

Zobacz także: W Lublinie kręcą „Lalkę”

Sedno sprawy
B. KOMOROWSKI: Kandydatura prezydencka Sikorskiego miała szanse na sukces. SEDNO SPRAWY