Woj. lubelskie wkracza na nowe tory. Pasażerowie doczekają się większych pociągów

2025-07-31 12:28

Cztery nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne (EZT) zasilą tabor obsługujący regionalne przewozy kolejowe w województwie lubelskim. Będą nie tylko szybsze i bardziej komfortowe, ale też znacznie pojemniejsze niż dotychczasowe składy. Inwestycja warta blisko 192,4 mln zł została właśnie przypieczętowana rozstrzygnięciem przetargu

Nowy pociąg wyjechał na tory. IC Koziołek połączył Polskę wschodnią i zachodnią

i

Autor: OM
  • Cztery nowoczesne pociągi EZT trafią na trasy w woj. lubelskim do 2029 roku.
  • Każdy skład pomieści 176 pasażerów i aż 16 rowerów – to wzrost odpowiednio o 80% i 100%.
  • Inwestycja o wartości 192,4 mln zł jest częścią szerszego projektu modernizacji kolei w regionie.

Czas na większy komfort podróży

Lubelskie zyskuje nową jakość w regionalnym transporcie kolejowym. Już za kilka lat na tory w województwie wyjadą cztery nowoczesne, bezemisyjne pociągi, które wyprodukuje firma H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych. Ich zakup to efekt rozstrzygniętego właśnie przetargu, ogłoszonego w kwietniu tego roku. Nowe EZT będą służyć mieszkańcom Lublina, Chełma, Puław, Dęblina, Łukowa, Białej Podlaskiej, Terespola, a także pasażerom podróżującym do Stalowej Woli i Siedlec.

Mandaty za parkowanie na terenie PKP

Pociągi będą przystosowane do wszystkich zelektryfikowanych tras w regionie, a ich maksymalna prędkość osiągnie nawet 160 km/h. Dzięki temu podróż stanie się nie tylko wygodniejsza, ale i szybsza. Wicemarszałek województwa lubelskiego Piotr Breś podkreśla, że inwestycja ma służyć nie tylko mieszkańcom regionu, ale i podróżnym z sąsiednich województw.

Więcej miejsc, więcej możliwości

Jedną z największych zalet nowych pociągów jest ich pojemność. Obecnie kursujące EZT oferują 96 miejsc siedzących. Nowe składy zapewnią aż 176 miejsc – to wzrost o 80 procent. Taka zmiana ma realnie wpłynąć na komfort pasażerów, zwłaszcza w godzinach szczytu, kiedy pociągi regionalne są najbardziej oblegane.

Zwiększy się także przestrzeń dla rowerów – z ośmiu do szesnastu stanowisk. Dla wielu mieszkańców regionu, którzy łączą podróż pociągiem z jazdą na rowerze, to istotna zmiana. Komfort pasażerów podniosą również dwie toalety w każdym pojeździe, z czego jedna będzie dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Rodziny podróżujące z dziećmi docenią obecność przewijaków dla niemowląt.

Inwestycja z wizją przyszłości

Na zakup nowych składów pierwotnie planowano przeznaczyć ponad 168 mln zł. Ostatecznie, po decyzji Sejmiku Województwa Lubelskiego i zwiększeniu budżetu, inwestycja zamknie się w kwocie blisko 192,4 mln zł. Umowa zakłada dostawę pociągów najpóźniej do 3 października 2029 roku.

To jednak tylko część szerszego planu. Województwo Lubelskie intensywnie inwestuje w rozwój infrastruktury kolejowej. W ramach programu KolejPlus realizowane są projekty o wartości około 4,5 miliarda złotych. Obejmują one m.in. budowę linii Szastarka – Janów Lubelski – Biłgoraj, rewitalizację trasy Chełm – Włodawa oraz elektryfikację linii kolejowej nr 30 na odcinku Łuków – Lublin.

Zobacz także: Trwa przebudowa parku Bronowickiego w Lublinie

To był dobry rock
Tak wyglądał pierwszy koncert Depeche Mode w Polsce | TO BYŁ DOBRY ROCK