- Cztery nowoczesne pociągi EZT trafią na trasy w woj. lubelskim do 2029 roku.
- Każdy skład pomieści 176 pasażerów i aż 16 rowerów – to wzrost odpowiednio o 80% i 100%.
- Inwestycja o wartości 192,4 mln zł jest częścią szerszego projektu modernizacji kolei w regionie.
Czas na większy komfort podróży
Lubelskie zyskuje nową jakość w regionalnym transporcie kolejowym. Już za kilka lat na tory w województwie wyjadą cztery nowoczesne, bezemisyjne pociągi, które wyprodukuje firma H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych. Ich zakup to efekt rozstrzygniętego właśnie przetargu, ogłoszonego w kwietniu tego roku. Nowe EZT będą służyć mieszkańcom Lublina, Chełma, Puław, Dęblina, Łukowa, Białej Podlaskiej, Terespola, a także pasażerom podróżującym do Stalowej Woli i Siedlec.
Pociągi będą przystosowane do wszystkich zelektryfikowanych tras w regionie, a ich maksymalna prędkość osiągnie nawet 160 km/h. Dzięki temu podróż stanie się nie tylko wygodniejsza, ale i szybsza. Wicemarszałek województwa lubelskiego Piotr Breś podkreśla, że inwestycja ma służyć nie tylko mieszkańcom regionu, ale i podróżnym z sąsiednich województw.
Więcej miejsc, więcej możliwości
Jedną z największych zalet nowych pociągów jest ich pojemność. Obecnie kursujące EZT oferują 96 miejsc siedzących. Nowe składy zapewnią aż 176 miejsc – to wzrost o 80 procent. Taka zmiana ma realnie wpłynąć na komfort pasażerów, zwłaszcza w godzinach szczytu, kiedy pociągi regionalne są najbardziej oblegane.
Zwiększy się także przestrzeń dla rowerów – z ośmiu do szesnastu stanowisk. Dla wielu mieszkańców regionu, którzy łączą podróż pociągiem z jazdą na rowerze, to istotna zmiana. Komfort pasażerów podniosą również dwie toalety w każdym pojeździe, z czego jedna będzie dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Rodziny podróżujące z dziećmi docenią obecność przewijaków dla niemowląt.
Inwestycja z wizją przyszłości
Na zakup nowych składów pierwotnie planowano przeznaczyć ponad 168 mln zł. Ostatecznie, po decyzji Sejmiku Województwa Lubelskiego i zwiększeniu budżetu, inwestycja zamknie się w kwocie blisko 192,4 mln zł. Umowa zakłada dostawę pociągów najpóźniej do 3 października 2029 roku.
To jednak tylko część szerszego planu. Województwo Lubelskie intensywnie inwestuje w rozwój infrastruktury kolejowej. W ramach programu KolejPlus realizowane są projekty o wartości około 4,5 miliarda złotych. Obejmują one m.in. budowę linii Szastarka – Janów Lubelski – Biłgoraj, rewitalizację trasy Chełm – Włodawa oraz elektryfikację linii kolejowej nr 30 na odcinku Łuków – Lublin.
Zobacz także: Trwa przebudowa parku Bronowickiego w Lublinie