Jaka będzie nowa droga w woj. lubelskim?
Nowy, dwujezdniowy odcinek S17 przebiegnie przez tereny powiatów świdnickiego i krasnostawskiego oraz gmin Piaski, Fajsławice i Łopiennik Górny. Trasa poprowadzona zostanie nowym śladem, wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 17. Rozpocznie się na przebudowanym węźle Piaski Wschód, gdzie S17 będzie się krzyżować z drogą ekspresową S12 Piaski – Dorohusk. Na trasie powstaną trzy kolejne węzły: Piaski Południe, Fajsławice oraz Łopiennik.
W ramach inwestycji powstaną także drogi do obsługi ruchu lokalnego, obiekty inżynieryjne, system odwodnienia i oświetlenie w obrębie węzłów. Dodatkowo przewidziano montaż urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, a także budowę przejść dla zwierząt. System zarządzania ruchem zapewni sprawne i bezpieczne poruszanie się po nowej trasie. Za projektowanie i realizację prac odpowiada konsorcjum Aldesa Construcciones Polska (lider) oraz Aldesa Construcciones. Wartość umowy wynosi niemal 810 mln zł.
Proces budowania drogi w woj. lubelskim
Uzyskanie decyzji ZRID będzie kluczowym krokiem umożliwiającym rozpoczęcie robót budowlanych. Dokument ten określi granice terenu przeznaczonego pod budowę oraz pozwoli na rozpoczęcie procedury odszkodowawczej dla właścicieli nieruchomości przejmowanych na rzecz Skarbu Państwa.
Wojewoda Lubelski prowadzić będzie postępowanie administracyjne, a powołani przez niego niezależni biegli rzeczoznawcy oszacują wartość nieruchomości. Na tej podstawie wydawane będą decyzje odszkodowawcze i wypłacane rekompensaty dla właścicieli. Dzięki temu proces nabywania gruntów pod drogę będzie przejrzysty i zgodny z prawem
Stan realizacji S17 w woj. lubelskim
Budowa drogi ekspresowej między węzłem Piaski Wschód a granicą z Ukrainą w Hrebennem obejmuje dziewięć odcinków o łącznej długości 115 km i szacunkowej wartości 4,5 mld zł. Stopień zaawansowania prac na poszczególnych fragmentach jest różny – zależy m.in. od uzyskania decyzji środowiskowych i ZRID oraz podpisania umów z wykonawcami.
Pierwsze prace już ruszyły na odcinkach Zamość Wschód – Zamość Południe oraz Tomaszów Lubelski Południe – Hrebenne, o łącznej długości prawie 30 km. Jeszcze w tym roku spodziewane jest uzyskanie decyzji ZRID dla odcinka Zamość Południe – Tomaszów Lubelski (18,5 km). Wnioski o ZRID złożono również dla odcinków Piaski Wschód – Łopiennik oraz Izbica – Zamość Sitaniec, a niebawem planowane jest złożenie wniosku dla fragmentu Krasnystaw – Izbica.
Dwa brakujące odcinki, Łopiennik – Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód, o łącznej długości ponad 20 km, zostaną ogłoszone w przetargach jeszcze w tym roku. Ostatnią częścią S17 będzie około 2-kilometrowy odcinek w okolicy Hrebennego, prowadzący do terminala granicznego. Trwa przygotowanie dokumentacji projektowej oraz planowanie budowy Miejsc Obsługi Podróżnych przy obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego.
Zobacz także: Trzy nowe drogi powiatowe w woj. lubelskim