Nowoczesne pojazdy dla pasażerów z Lublina
Zakup 20 ekologicznych, zeroemisyjnych trolejbusów to kolejny krok w rozwoju lubelskiej komunikacji. Jak podkreśla Tomasz Fulara, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Inwestycji i Rozwoju, inwestycja podniesie komfort podróży mieszkańców, zwiększy niezawodność transportu publicznego i realnie wpłynie na jakość życia w mieście. Przetarg rozstrzygnięto 1 października, a najkorzystniejszą ofertę – o wartości blisko 69 mln zł – złożyła firma Solaris Bus & Coach.
Nowe trolejbusy będą w pełni niskopodłogowe, przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, wyposażone w klimatyzację, monitoring, głosową zapowiedź przystanków, biletomaty oraz bramki do zliczania pasażerów. Dodatkowy napęd pozwoli na jazdę także poza siecią trakcyjną, a systemy bezpieczeństwa zgodne z GSR2 zwiększą ochronę pieszych i rowerzystów.
Trolejbusy jako wizytówka Lublina
Lublin nieprzerwanie od ponad 72 lat rozwija transport trolejbusowy. Prezes MPK Lublin, Bogdan Kołciuk, podkreśla, że trajtki są ważnym elementem miejskiej tożsamości i jednym z symboli lokalnej komunikacji. Nowe pojazdy pomieszczą 80 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących, a dodatkowe udogodnienia – w tym rozwiązania ułatwiające przewóz rowerów – mają zwiększyć wygodę codziennych podróży.
Obecnie flotę MPK tworzy 99 trolejbusów o średnim wieku 9 lat. Lublin, obok Gdyni i Tychów, należy do zaledwie trzech polskich miast, w których trolejbusy są stałym elementem transportu miejskiego.
Dostawy do 2027 roku i rosnący udział pojazdów zeroemisyjnych
Nowe trajtki Trollino 12 dostarczone zostaną do końca pierwszego kwartału 2027 roku. Zakup, współfinansowany z Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021–2027, otrzymał 47,6 mln zł unijnego wsparcia.
Dzięki aktualnie zakontraktowanym dostawom – 20 trolejbusów i 29 autobusów hybrydowych typu plug-in – udział pojazdów zeroemisyjnych w lubelskiej flocie wzrośnie do ponad 41%. To wynik zgodny z kierunkiem wyznaczonym przez przepisy o elektromobilności, które od 2026 roku ograniczą zakup autobusów innych niż zeroemisyjne w dużych miastach.
Zobacz także: Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 833