UOKiK wskazał, że Jura Poland jest wyłącznym importerem ekspresów do kawy marki Jura. Urząd poinformował w komunikacie, że m.in. podczas przeszukania w siedzibach kilku spółek Prezes UOKiK uzyskał dowody wskazujące, że przedsiębiorca mógł zawrzeć porozumienie ograniczające konkurencję z autoryzowanymi dystrybutorami swoich produktów.
- Ze zgromadzonego materiału dowodowego wynika, że spółka Jura Poland mogła zawrzeć zmowę cenową ze sprzedawcami ekspresów, w tym największymi sklepami z elektroniką i sprzętem AGD - wskazał cytowany w komunikacie szef UOKiK Tomasz Chróstny.
Marka ekspresów Jura rządziła cenami?
Dodał, że sprawdzani przez Urząd przedsiębiorcy mogli „przez blisko 10 lat w niedozwolony sposób ustalać ceny produktów”. Zwrócił on uwagę, że oznaczałoby to, że konsumenci nie mogli kupić ekspresów taniej niż po odgórnie narzuconych stawkach.
Jak poinformował UOKiK, Jura Poland i autoryzowani dystrybutorzy mogli uzgadniać minimalne ceny odsprzedaży ekspresów oraz akcesoriów do nich. Dodano, że z informacji zebranych w trakcie postępowania wyjaśniającego wynika, że stawki stosowane przez sprzedawców nie mogły być niższe niż ustalone. Według Urzędu mogło dochodzić również do uzgadniania cen promocyjnych i wartości „gratisów” dla klientów końcowych. Ustalenia mogły dotyczyć zarówno sprzedaży tradycyjnej, jak i w sklepach internetowych - wyjaśniono.
Urząd zauważył, że Jura Poland mogła również monitorować ceny stosowane przez autoryzowanych dystrybutorów i interweniować, jeśli były one poniżej ustalonego poziomu, np. grożąc wstrzymaniem dostaw, rozwiązaniem umowy lub brakiem jej przedłużenia.
- Celem tych działań mogło być wywieranie presji na stosowanie cen ustalonych w wyniku porozumienia. Sprzedawcy mogli również wzajemnie obserwować swoje działania i w razie stosowania zbyt niskich cen zwracać się do Jura Poland o interwencję - dodano
Urząd przekazał, że Prezes UOKiK postawił zarzuty Jura Poland oraz osobie zarządzającej w spółce, która odpowiadała za politykę dystrybucyjną przedsiębiorcy.
- Postępowanie prowadzone jest również przeciwko czterem istotnym sprzedawcom ekspresów Jura: Euro-net, Media Saturn Holding, Media Saturn Online i Terg. Są to właściciele popularnych sklepów ze sprzętem elektronicznym oraz AGD: RTV Euro AGD, Media Markt i Media Expert - wyjaśniono.
Zgodnie z przepisami maksymalna kara za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję wynosi 10 proc. obrotu dla przedsiębiorcy oraz 2 mln zł dla menadżerów.
UOKiK przypomniał, że dotkliwych sankcji można uniknąć dzięki programowi łagodzenia kar (leniency). Wyjaśniono, że daje on przedsiębiorcy uczestniczącemu w nielegalnym porozumieniu oraz menadżerom odpowiedzialnym za zmowę szansę obniżenia, a niekiedy uniknięcia kary pieniężnej.
Zobacz także: Lublinalia 2024 dobiegają końca. Tak publiczność bawi się ostatniego dnia imprezy!