Planowane zmiany wynikają z przeniesienia centrum komunikacyjnego z al. Tysiąclecia i Podzamcza do dzielnicy Za Cukrownią, gdzie z regularnymi opóźnieniami powstaje dworzec metropolitalny. Na ten moment ostateczną datą zakończenia robót jest 20 października: to już czwarty termin wskazany przez ratusz, który przesuwa go na prośbę wykonującej budowę firmy Budimex. Pierwotnie roboty przy obiekcie za 340 mln zł miały zakończyć się w lipcu 2022 r.
W związku z opóźnieniami w zakończeniu budowy dworca opóźniło się też wprowadzenie zmian w komunikacji miejskiej, które wstępnie było zaplanowane na pierwsze miesiące 2023. Ponieważ kierunek dworca niezmiennie cieszy się powodzeniem wśród pasażerów i pasażerek trajtków i autobusów, ZTM musi zaproponować nową sieć połączeń. W tym celu podjął już pierwsze kroki – jak podaje Gazeta Wyborcza Lublin, przeprowadzono ankiety na temat preferencji komunikacyjnych i wybieranych tras, ale też propozycji zmian. Głos w tej sprawie zabrały też rady dzielnic.
Nową mozaikę miejskich kursów ma wykonać dla ZTM-u firma zewnętrzna Trako. To na jej barkach leży przedstawienie dwóch wariantów zmian, opartych również na obecnym układzie. Następnie odbędą się konsultacje m.in. z mieszkańcami i mieszkankami. Wg informacji Wyborczej nowe rozkłady jazdy mogą wyjść z szuflady na początku 2024 r. Poprzednie tak duże modyfikacje odbywały się w 2015 r. Wynikały m.in. z zasilenia floty nowymi trolejbusami i autobusami.