Jak podały PKP S.A., spółka przekazała wykonawcy budynek dworca kolejowego w Trawnikach (pow. świdnicki), który znajduje się przy linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia – Dorohusk.
Koszt inwestycji opiewa na 7,9 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., projekt przebudowy przygotowała pracownia Paka Architekci sp. z o. o., a wykonawcą prac budowlanych jest firma Heli Factor sp. z o. o. Zakończenie inwestycji planowane jest latem 2024 r.
Co się zmieni po przebudowie?
Spółka poinformowała, że projekt przebudowy zakłada przywrócenie historycznego zarysu elewacji dworca z 1877 r., odtworzenie gzymsów, elementów dekoracyjnych oraz wymianę stolarki okiennej i drzwiowej. Od północy budynek będzie miał wejście główne i dwa symetryczne wejścia: do zaplecza kas oraz do lokalu komercyjnego.
„Od strony południowej zostaną także przywrócone historyczne wyjścia na perony” – przekazała spółka w komunikacie, dodając, że efekt wizualny po przebudowie podkreśli nowa iluminacja.
Wymieniając zmiany wewnątrz budynku podano:
- odnowienie poczekalni na parterze i wyposażenie jej w większą liczbę miejsc do siedzenia,
- instalację gablot z rozkładami jazdy pociągów, elektronicznych tablic przyjazdów i odjazdów oraz nowego systemu informacji głosowej;
- na parterze zaplanowano także kasy biletowe, toalety, przestrzenie do opieki na dzieckiem, dwa lokale usługowo-handlowe oraz przeznaczone dla spółek kolejowych.
- przewidziano także na pierwszym piętrze budynku dworca, gdzie znajdą się pomieszczenia techniczne przewidziano natomiast przestrzeń pod wynajem.
Jak poinformowano, podczas przebudowy zostaną zlikwidowane bariery architektoniczne, a wprowadzone będą usprawnienia (m.in. ścieżki prowadzące, dotykowe plany dworca, tabliczki w alfabecie Braille’a oraz toalety przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Budynek i jego otoczenie zaprojektowano, żeby zwiększyć oszczędności energii elektrycznej, cieplnej i wody. Za optymalizację zużycia będzie odpowiadał system BMS (Building Management System). Natomiast bezpieczeństwo w budynku i jego najbliższym otoczeniu zapewnią systemy monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.
Informując o inwestycjach wokół dworca spółka podała, że we wschodniej części działki zaprojektowana jest zadaszona wiata rowerowa, obok której postawiony zostanie dworzec tymczasowy, w którym odbywać się będzie obsługa podróżnych na czas przebudowy. Natomiast od strony miasta zasadzone zostaną nowe trawniki z niskimi krzewami. Teren zostanie wyrównany, co poprawi komfort korzystania z dworca przez osoby mające trudności z poruszaniem się.
Przebudowa dworca PKP w Trawnikach z dofinansowaniem
Minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda cytowany w komunikacie przypomniał, że jednym z założeń polityki spójności jest wsparcie dziedzictwa kulturowego i historycznego państw członkowskich UE.
„Dofinansowanie z funduszy europejskich, pochodzącego z 1877 r. dworca w Trawnikach w województwie lubelskim, jest tego najlepszym przykładem” – stwierdził dodając, że dzięki unijnemu wsparciu zabytkowy budynek już wkrótce odzyska swój dawny wygląd i będzie cieszył oko.
Wiceminister aktywów państwowych Maciej Małecki wyraził przekonanie, że po zakończeniu modernizacji dworzec w Trawnikach stanie się wizytówką miasta, a także dowodem na to, jak pozytywnie zmienia się polska kolej.
„Dzięki tej inwestycji historyczny budynek odzyska swój dawny blask oraz zyska wiele udogodnień, m.in. dla osób z niepełnosprawnościami, rodziców z dziećmi czy podróżnych z ciężkim bagażem” – wskazał dodając, że dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technicznym dworzec stanie się bardziej komfortowy, bezpieczny i ekologiczny.
„Rozpoczęcie przebudowy dworca w Trawnikach to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei” – wyjaśnił wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. Wyraził nadzieję, że zmodernizowany dworzec ułatwi pasażerom podróżowanie koleją do Lublina i Chełma. – „Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. ponad 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców” – podał.
Członek zarządu PKP S.A. Ireneusz Maślany nawiązując do realizacji Programu Inwestycji Dworcowych przekazał, że w ramach programu 11 dworców w woj. lubelskim zostanie przebudowanych i wybudowanych od nowa. Jak przypomniał, pod koniec ubiegłego roku udostępniono podróżnym m.in. dworce Świdnik Miasto, Sadurki i Kanie.