Telewizor, pilot do telewizora

i

Autor: Getty Images/cyano66

Programy informacyjne szkodzą… telewizorom. Mogą wypalić im matryce

2023-02-06 15:50

Serwisy informacyjne w telewizji powstały, żeby zaznajamiać widzów i widzki z tym, co się dzieje na świecie. Ostatnio jednak okazało się, że godziny spędzone na oglądaniu takich programów mogą uszkadzać telewizory. Jak piszą Wirtualnemedia.pl wkrótce ma się to zmienić.

Telewizor włączony przez 11 godzin dziennie, z którego sączą się najświeższe informacji z Polski i ze świata? Dla mężczyzny z Kielc była to codzienność. Jak informował dwa lata temu portal kielce.naszemiasto.pl, włączał ulubiony program (TVP Info) na wiele godzin każdego dnia do momentu, kiedy w jego telewizorze OLED wypaliła się matryca (fachowy termin na tę usterkę to „retencja”). Objawiało się to „pasami” na ekranie.

Jak zdiagnozowały Wirtualnemedia.pl, winne są logotypy i paski w dolnej części ekranu, które widnieją podczas wydań wiadomości. Receptą na tę przypadłość dla osób mających urządzenia OLED może być skakanie po programach i nieoglądanie bez przerwy tej samej stacji.

Problem jest jednak na tyle poważny, że trafił na biurko Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Bo choć niektórzy nadawcy z myślą o posiadaczach i posiadaczkach telewizorów OLED wprowadzili już półprzeźroczyste logotypy, część z nich nadal tego nie zrobiła. A urządzenia się psują. KRRiT jednak nie pozostawia złudzeń na ujednolicenie tej sprawy:

– Kwestie intensywności natężenia koloru logo stacji, kategorii wiekowej, jak i innych elementów oprawy graficznej programu, nie podlegają kompetencjom KRRiT. Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji nadawca kształtuje program samodzielnie (…) i odpowiada za jego treść – poinformował regulator internautę, który poprosił KRRiT o zajęcie się problemem.

Wirtualnemedia.pl zasięgnęły języka u producentów telewizorów OLED, żeby sprawdzić, jak wygląda skala problemu. Wszyscy zapytani zapewnili, że technologia OLED jest stale udoskonalana i usterki coraz częściej daje się ominąć. W LG Elektroncs mają to umożliwiać specjalne algorytmy.

– Telewizory LG OLED wykorzystują algorytmy, które wykrywają logo stacji telewizyjnej i zmniejszają jego jasność. W ten sposób ryzyko utrwalenia obrazu na ekranie OLED jest wyeliminowane – przekonuje LG Electronics Polska. – Wspomniane wyżej algorytmy dbają o kondycję całego ekranu. W modelach wyprodukowanych w 2020 roku i później zastosowano funkcję Ochrony Panelu OLED, która automatycznie odświeża matrycę. Na potwierdzenie trwałości i wysokiego poziomu wykonania LG daje aż 5-letnią gwarancję na ekrany dla modeli LG OLED evo G2 i LG OLED Z2 – zauważa LG w przesłanej portalowi odpowiedzi.

Sony natomiast, żeby pozbyć się problemu, zrobił test dwóch tygodni z TVP Info. Nowe modele telewizorów w tym okresie bez przerwy puszczały jeden kanał i kiedy po 14 dniach matryca była cała, uznano zwycięstwo nad plagą retencji. Za to również mają być odpowiedzialne algorytmy, które przesuwają logotypy albo same je modyfikują, a ludzkie oko tego nie zauważa. Również im sukces zawdzięcza Philips.

– We wszystkich naszych telewizorach OLED zastosowaliśmy opracowaną przez nas unikalną technologię (anti burn-in technology) zapobiegającą wypalaniu się matrycy w miejscu wyświetlania statycznych logotypów stacji czy grafik w grach. Wykorzystuje ono zaawansowaną funkcję wykrywania takich detali poprzez śledzenie 32 400 stref. W przypadku wykrycia statycznych elementów na ekranie procesor stopniowo zmniejsza intensywność lokalnego podświetlenia, aby uniknąć uszkodzenia panelu. Co ważne, rozwiązanie to nie wpływa na jakość obrazu w pozostałej części ekranu – tłumaczy Wirtualnym Mediom Michał Szczerowoda, product manager TV, TP Vision Europe, właściciel marki Philips.