Telewizor włączony przez 11 godzin dziennie, z którego sączą się najświeższe informacji z Polski i ze świata? Dla mężczyzny z Kielc była to codzienność. Jak informował dwa lata temu portal kielce.naszemiasto.pl, włączał ulubiony program (TVP Info) na wiele godzin każdego dnia do momentu, kiedy w jego telewizorze OLED wypaliła się matryca (fachowy termin na tę usterkę to „retencja”). Objawiało się to „pasami” na ekranie.
Jak zdiagnozowały Wirtualnemedia.pl, winne są logotypy i paski w dolnej części ekranu, które widnieją podczas wydań wiadomości. Receptą na tę przypadłość dla osób mających urządzenia OLED może być skakanie po programach i nieoglądanie bez przerwy tej samej stacji.
Problem jest jednak na tyle poważny, że trafił na biurko Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Bo choć niektórzy nadawcy z myślą o posiadaczach i posiadaczkach telewizorów OLED wprowadzili już półprzeźroczyste logotypy, część z nich nadal tego nie zrobiła. A urządzenia się psują. KRRiT jednak nie pozostawia złudzeń na ujednolicenie tej sprawy:
– Kwestie intensywności natężenia koloru logo stacji, kategorii wiekowej, jak i innych elementów oprawy graficznej programu, nie podlegają kompetencjom KRRiT. Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji nadawca kształtuje program samodzielnie (…) i odpowiada za jego treść – poinformował regulator internautę, który poprosił KRRiT o zajęcie się problemem.
Wirtualnemedia.pl zasięgnęły języka u producentów telewizorów OLED, żeby sprawdzić, jak wygląda skala problemu. Wszyscy zapytani zapewnili, że technologia OLED jest stale udoskonalana i usterki coraz częściej daje się ominąć. W LG Elektroncs mają to umożliwiać specjalne algorytmy.
– Telewizory LG OLED wykorzystują algorytmy, które wykrywają logo stacji telewizyjnej i zmniejszają jego jasność. W ten sposób ryzyko utrwalenia obrazu na ekranie OLED jest wyeliminowane – przekonuje LG Electronics Polska. – Wspomniane wyżej algorytmy dbają o kondycję całego ekranu. W modelach wyprodukowanych w 2020 roku i później zastosowano funkcję Ochrony Panelu OLED, która automatycznie odświeża matrycę. Na potwierdzenie trwałości i wysokiego poziomu wykonania LG daje aż 5-letnią gwarancję na ekrany dla modeli LG OLED evo G2 i LG OLED Z2 – zauważa LG w przesłanej portalowi odpowiedzi.
Sony natomiast, żeby pozbyć się problemu, zrobił test dwóch tygodni z TVP Info. Nowe modele telewizorów w tym okresie bez przerwy puszczały jeden kanał i kiedy po 14 dniach matryca była cała, uznano zwycięstwo nad plagą retencji. Za to również mają być odpowiedzialne algorytmy, które przesuwają logotypy albo same je modyfikują, a ludzkie oko tego nie zauważa. Również im sukces zawdzięcza Philips.
– We wszystkich naszych telewizorach OLED zastosowaliśmy opracowaną przez nas unikalną technologię (anti burn-in technology) zapobiegającą wypalaniu się matrycy w miejscu wyświetlania statycznych logotypów stacji czy grafik w grach. Wykorzystuje ono zaawansowaną funkcję wykrywania takich detali poprzez śledzenie 32 400 stref. W przypadku wykrycia statycznych elementów na ekranie procesor stopniowo zmniejsza intensywność lokalnego podświetlenia, aby uniknąć uszkodzenia panelu. Co ważne, rozwiązanie to nie wpływa na jakość obrazu w pozostałej części ekranu – tłumaczy Wirtualnym Mediom Michał Szczerowoda, product manager TV, TP Vision Europe, właściciel marki Philips.