Polacy nie lubią swoich kolegów z pracy. Tak wynika z najnowszych badań

i

Autor: unsplash.com Zdjęcie ilustracyjne

statystyki

Polacy nie lubią swoich kolegów z pracy. Tak wynika z najnowszych badań

Chociaż większość z nas nie lubi kolegów z pracy, to aż 76% Polaków przyznaje, że odczuwa skutki ich negatywnych zachowań. Narzekanie, plotkowanie i miganie się od obowiązków to najczęściej wymieniane przyczyny niechęci. Tego, jakie jeszcze zachowania współpracowników nas drażnią, dowiadujemy się z ankiety przeprowadzonej przez ARC Rynek i Opinia dla Preply.

Jak wynika z badania pt. „Polacy w pracy — w kontekście przejawianych zachowań” przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia, połowa Polaków traktuje pracę głównie jako sposób utrzymania się. Jednocześnie 59% ankietowanych przyznaje, że jest dla nich istotnym elementem życia, a 54% czerpie z niej satysfakcję. Atmosfera w miejscu pracy jest ważna, a negatywne zachowania współpracowników mogą nas mocno do firmy zniechęcić.

Co najbardziej osłabia naszą motywację? Polacy wskazują na lenistwo oraz unikanie wykonywania obowiązków przez współpracowników.

Ponad 1/3 ankietowanych przyznaje, że obserwowanie tego, jak inni migają się od zadań, obniża ich własną produktywność. Nie bez znaczenia pozostaje też wpływ otaczających ludzi na nasze samopoczucie. Wśród tych najbardziej uciążliwych znalazły się między innymi: donoszenie na współpracowników (44%) oraz brak szacunku (40%).

Beata Ścibakówna: zabawne sytuacje w pracy

Dodatkowo aż 13% ankietowanych otwarcie przyznaje, że nie lubi swoich kolegów z pracy.

Czego najbardziej nie lubimy w zachowaniu kolegów?

Z jakim rodzajem negatywnych zachowań w pracy spotykamy się najczęściej? Na szczyt listy trafiło narzekanie, którego doświadcza aż połowa ankietowanych. Okazuje się, że Polacy zawsze potrafią znaleźć powód, by nieco pozrzędzić. 9% osób zapytanych o najczęstsze przyczyny narzekań ich kolegów wskazało na… wszystko. Głównym tematem niezadowolenia są jednak zarobki (33%). W dalszej kolejności — szefostwo i firma (9%), a tuż za nimi plasuje się nadmiar pracy (8%).

- Wyniki badania potwierdzają pewien stereotyp, że Polacy to naród, który często narzeka. Jednocześnie widać, że ta łatka zaczyna Polaków uwierać. To ciekawy paradoks - nie lubimy słuchać narzekań innych ludzi, ale sami nie potrafimy się przed nim powstrzymać. W środowiskach międzynarodowych nadmierne narzekanie nie jest mile widziane - komentuje Gina Sole, digital PR manager w Preply.

Drugim, równie często wskazywanym zachowaniem, z jakim Polacy mają do czynienia w pracy, jest plotkowanie (49%). Podium zamyka lenistwo, na które wskazuje 1/3 ankietowanych. Tuż za nim znalazła się zawiść (27%).

Zachowania, na które nie zwracamy większej uwagi, to:

  • małomówność (15%),
  • nietolerancja (17%),
  • brak poczucia humoru (18%),
  • spóźnialstwo (21%).

Jaki powinien być idealny współpracownik?

Ankietowani zostali również zapytani o to, jakie są najbardziej pożądane przez nich cechy u kolegów z pracy. Zdecydowana większość — bo niemal 40% - wskazała na uczciwość. Co trzecia osoba przyznała, że najbardziej ceni sobie rzetelność i sumienność oraz zaangażowanie w powierzone obowiązki.

Badanie zostało przeprowadzone w sierpniu 2023 roku na grupie 1000 Polaków w przedziale wiekowym 18-65.

Zobacz także: Żniwa konopne w lubelskim skansenie