Pierwszy lot testowy świdnickiego śmigłowca
Rzecznik PZL-Świdnik Dariusz Szulc poinformował w czwartek, że pierwszy śmigłowiec AW149 wyprodukowany w całości w świdnickich zakładach wykonał lot testowy w ramach procedury na zgodność śmigłowca z konfiguracją projektową tzw. Acceptance Test Procedure (ATP).
- Dalsze próby w locie będą odbywać się zgodnie ze sztuką i harmonogramem- dodał.
Cytowany w komunikacie prezes firmy Jacek Libucha ocenił, że nowy typ śmigłowca wyprodukowanego w PZL-Świdnik jest strategicznym osiągnięciem tych zakładów.
- Przed nami kolejne egzemplarze do wyprodukowania, przetestowania w locie, a w przyszłości serwisowania i - być może zgodnie z przyszłymi potrzebami wojska - także ich modernizacja i integracja nowych systemów. Dla wszystkich tych czynności już posiadamy pełne zdolności – zaznaczył prezes.
Właścicielem PZL-Świdnik jest włoski koncern Leonardo (dawniej AgustaWestland). W lipcu 2022 r. podpisana została warta ponad 8,2 mld zł brutto umowa na dostawę 32 śmigłowców AW149 dla polskich Sił Zbrojnych. Kontrakt ma zostać zrealizowany do 2029 r.
Pierwsza maszyna wyprodukowana w Świdniku
Pierwsze maszyny zostały wyprodukowane w Vergiate we Włoszech i w październiku 2023 r. trafiły do 25. Brygady Kawalerii Powietrznej. Linia produkcyjna w Świdniku ruszyła w maju 2024.
Maksymalna masa startowa AW149 wynosi 8300 kg (możliwe zwiększenie do 8600 kg). Natomiast jego prędkość maksymalna wynosi 313 km/h, przelotowa - 287 km/h. Maksymalny zasięg maszyny wynosi 958 km, a maksymalna długość lotu - 4 godz. i 55 minut.
Śmigłowce AW149, w konfiguracji odpowiadającej potrzebom Sił Zbrojnych RP, są wyposażane m.in. w systemy obserwacyjne, uzbrojenie strzeleckie, kierowane i niekierowane pociski rakietowe oraz systemy samoobrony. Uzbrojenie, w zależności od wariantu wykorzystania śmigłowca, może być instalowane w kabinie lub na punktach podwieszeń śmigłowca.
Docelowo śmigłowce AW149 mają być uzbrojone m.in. w przeciwpancerne pociski Hellfire w wersji AGM-114R2, wykorzystywane m.in. przez śmigłowce szturmowe AH-64 Apache.
Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku powstała w latach 50-tych. W 2010 r. zakłady sprywatyzowano. PZL-Świdnik zatrudnia ponad 3 tys. pracowników, z czego 20 proc. stanowią inżynierowie.
Zobacz także: Świdnik to jedno z najmłodszych miast w woj. lubelskim