„Terminal cargo jest niezbędny dla regionu lubelskiego”
„Ten terminal znacznie poszerzy możliwości lotniska na uzyskanie dodatkowych dochodów. Producenci i dyspozytorzy z naszego regionu nie będą musieli przewozić towarów na lotniska do Krakowa, Rzeszowa, Warszawy tylko szybciej, lepiej i taniej będą mogli to organizować w oparciu o ten terminal” – powiedział prezes Portu Lotniczego Lublin Krzysztof Matuszczyk.
Marszałek woj. lubelskiego Jarosław Stawiarski podkreślił, że terminal cargo jest niezbędny dla regionu lubelskiego, aby mógł się rozwijać gospodarczo, „być aktywnym graczem” na rynkach krajowych i zagranicznych. „Będziemy szukać potencjalnych klientów całym świecie. Przed nami jest wielka szansa, jeśli chodzi o odbudowę Ukrainy i to lotnisko, to cargo, może być kluczowe dla szybkich dostaw w odbudowie Ukrainy” - powiedział Stawiarski.
Hala magazynowo-przeładunkowa na terenie lotniska ma 1,8 tys. m kw. powierzchni i 18,6 tys. m sześc. kubatury. Inwestycja obejmowała też budowę biurowca (140 m kw. powierzchni), drogi, chodników i placu manewrowego o powierzchni 2,8 tys. m kw.
Matuszczyk powiedział, że w hali są nowoczesne urządzenia – m.in prześwietlarka towarów o największych dostępnych rozmiarach (180 cm x 180 cm), co pozwala dokonać kontroli klasycznej palety towarów przygotowanej do transportu lotniczego. W zależności od zapotrzebowania i rodzaju towarów, szacunkowo na nowym terminalu będzie można obsłużyć 120-150 ton towarów na dobę.
Ile kosztował terminal w Porcie Lotniczym Lublin?
Dominującym rodzajem obsługi w terminalu cargo będzie RFS (Road Feeder Service), czyli transport towaru z terminala lotniczego ciężarówkami do samolotów na innym lotnisku. W terminalu towar będzie sprawdzany pod względem bezpieczeństwa, przygotowywany do transportu i wysyłki na inne samoloty. Terminal przystosowany jest do obsługi i przechowywania każdego typu towarów w tym także tych niebezpiecznych.
Lotnisko wraz z terminalem cargo jest położone w sąsiedztwie dróg ekspresowych - S12, S17, S1, skomunikowane z siecią kolejową.
Usługi cargo w Porcie Lotniczym Lublin świadczone są do wiosny 2021 r. - w budynku, który jest 10-krotnie mniejszy od nowo wybudowanego terminala. Rocznie obsługiwano tam około 1200 ton towarów.
Koszt budowy terminala cargo na lotnisku wyniósł 18 mln zł. Inwestycja została sfinansowana z kredytu.
ZOBACZ TAKŻE: Baszta Półokrągła to mało znany zabytek Lublina. Znajdziecie ją w centrum miasta!
Prezydent Krzysztof Żuk: "Cargo jest jednym ze sposobów, aby zwiększać przychody"
Port Lotniczy Lublin jest spółką akcyjną, której wyłącznymi akcjonariuszami są jednostki samorządu terytorialnego: województwo lubelskie, gmina Lublin, gmina miejska Świdnik i powiat Świdnik. Największym udziałowcem jest miasto Lublin.
Prezydent Lublina Krzysztof Żuk podkreślił, że samorządy utrzymują Port Lotniczy Lublin, bo ma on znaczenie strategiczne dla całego regionu. Zadeklarował, że wsparcie finansowe będzie utrzymywane, dopóki lotnisko nie „stanie na własnych nogach”.
„Cargo jest jednym ze sposobów, aby zwiększać przychody, choć oczywiście nie rozwiąże problemu deficytowości działalności lotniska. Cargo daje też szanse przyciągnięcia kolejnych inwestycji. Trzeba mieć tę funkcję dla kompleksowej obsługi potrzeb inwestorów” – zaznaczył Żuk.
Lotnisko w Lublinie oddano do użytku w 2012 r. Ma status lotniska międzynarodowego i może obsługiwać samoloty wielkości Boeinga 767 czy Airbusa A310.
Z Portu Lotniczego Lublin w ciągu 11 lat działalności skorzystało 3,2 mln pasażerów, z czego w 2023 r. odprawiono tu 399 tys. pasażerów. Rekordowym miesiącem w historii lotniska był sierpień tego roku, kiedy obsłużono blisko 57 tys. pasażerów. Do znacznego zwiększenia ruchu pasażerskiego na lotnisku przyczyniają się głównie połączenia wakacyjne.