Nowy odcinek S17 w woj. lubelskim. Jest decyzja wojewody w tej sprawie

2025-12-17 10:57

Droga ekspresowa S17 w województwie lubelskim wchodzi w kolejny etap realizacji. Wojewoda Lubelski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla ponad 18-kilometrowego odcinka trasy pomiędzy Zamościem a Tomaszowem Lubelskim. To ważny krok, który umożliwia rozpoczęcie prac budowlanych i przybliża domknięcie ekspresowego połączenia w kierunku przejścia granicznego w Hrebennem.

s17

i

Autor: GDDKiA w Lublinie/ Materiały prasowe

Decyzja ZRID otwiera drogę do budowy

Wydanie decyzji ZRID oznacza, że wykonawca inwestycji może przystąpić do robót w terenie po przekazaniu placu budowy. Zgodnie z planami pierwsze prace mają rozpocząć się jeszcze tej zimy, natomiast pełen zakres robót budowlanych przewidziany jest na wiosnę przyszłego roku. Dzięki tej decyzji w realizacji znajdują się już trzy fragmenty drogi ekspresowej S17 pomiędzy Zamościem a Hrebennem, o łącznej długości niespełna 50 kilometrów. Cała inwestycja stanowi element Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych, a jej celem jest poprawa dostępności komunikacyjnej regionu oraz usprawnienie ruchu w kierunku wschodniej granicy Polski.

Ostatni etap prac na S17 w miejscowości Zakręt. Estakady robią wrażenie

Przebieg trasy i zakres inwestycji

Nowy odcinek S17 będzie miał długość 18,5 km i przebiegać będzie głównie nowym śladem, pomiędzy węzłami Zamość Południe a Tomaszów Lubelski Północ, po wschodniej stronie obecnej drogi krajowej nr 17. Za węzłem Zamość Południe trasa ominie las w Księżostanach, a następnie zbliży się do istniejącej DK17. W ramach inwestycji powstanie m.in. węzeł Tarnawatka, zlokalizowany na skrzyżowaniu z drogą prowadzącą w kierunku Łaszczowa, a także para Miejsc Obsługi Podróżnych Krynice oraz Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej. Dalej trasa pobiegnie w korytarzu obecnej DK17 i zakończy się w rejonie Dąbrowy Tomaszowskiej, gdzie połączy się z obwodnicą Tomaszowa Lubelskiego.

Co powstanie i co z odszkodowaniami

Nowa droga ekspresowa będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. W ramach inwestycji zaplanowano budowę 11 wiaduktów, pięciu mostów pełniących jednocześnie funkcję przejść dla zwierząt, kładki dla pieszych, a także systemów oświetlenia i odwodnienia. Przebudowane zostaną sieci podziemnego uzbrojenia terenu, a trasa zostanie wyposażona w urządzenia ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dodatkowo powstanie ponad 20 km jezdni dodatkowych, które posłużą obsłudze ruchu lokalnego. Wykonawcą odcinka jest firma Kolin Insaat, a wartość umowy wynosi 822,4 mln zł.

Decyzja ZRID określa również granice terenu przeznaczonego pod budowę drogi i umożliwia rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za nieruchomości przejmowane na rzecz Skarbu Państwa. Postępowanie administracyjne w sprawie ustalenia wysokości odszkodowań będzie prowadził Wojewoda Lubelski, a ich wartość oszacują niezależni rzeczoznawcy majątkowi. Wypłata odszkodowań nastąpi na podstawie decyzji odszkodowawczej, która stanie się podstawą do rozliczeń z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad.

Realizacja drogi ekspresowej S17 w województwie lubelskim postępuje etapami – od Piask przez Zamość aż po Hrebenne. Nowa decyzja wojewody to kolejny ważny krok na drodze do ukończenia jednej z kluczowych tras komunikacyjnych w regionie.

Zobacz także: Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 833

Sedno sprawy
M.SAWICKI: Mamy projekt podniesienia kwoty wolnej do 60 tys. SEDNO SPRAWY