Prace nad projektem wytyczenia, wyznakowania i budowy trasy rowerowej wzdłuż Wisły wraz z infrastrukturą towarzyszącą są prowadzone od 2020 r.
– Projekt w przypadku uzyskania dofinansowania z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027 będzie kontynuacją ogólnopolskiego projektu Wiślanej Trasy Rowerowej. W związku z tym zawiązana została współpraca czterech województw Polski Wschodniej: lubelskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i mazowieckiego regionalnego. Projekt nosi roboczą nazwę „Blue Valley – Wiślanym Szlakiem” – informuje Anna Nycz z urzędu marszałkowskiego woj. lubelskiego.
Projektowany szlak składać się będzie z trzech komponentów: rowerowego, kajakowego oraz kamperowego, a jego planowana długość w województwie lubelskim to ok. 120 km, na trasie od Annopola przez Kazimierz Dolny, Puławy, Dęblin (połączenie z województwem mazowieckim) do Stężycy. Urzędnicze głowy właśnie szacują, ile to będzie kosztowało.
Żeby mieć pieniądze na kolejne inwestycje, urząd chce pozyskać środki z programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Miałyby pozwolić na realizację dwóch projektów dotyczących budowy dróg pieszo-rowerowych na Roztoczu. Całkowita wartość przedsięwzięcia jest szacowana na ok. 56 mln euro, z czego dofinansowanie ze środków unijnych miałoby wynieść ponad 47 mln euro.
Projekty zakładają budowę w sumie 88,28 km dróg pieszo-rowerowych i dziewięciu stacji ładowania pojazdów elektrycznych – w tym dla rowerów i skuterów – na terenie gmin miejskich: Kraśnik, Goraj, Krasnobród, Szczebrzeszyn, Zwierzyniec, Tomaszów Lubelski, Janów Lubelski, Józefów, Frampol oraz pięciu powiatów: kraśnickiego, janowskiego, biłgorajskiego, zamojskiego oraz tomaszowskiego.
Na koniec ubiegłego roku przy drogach wojewódzkich było 246,7 km dróg rowerowych, z czego 21,73 km oddano do użytku w 2022 r. (przy drodze wojewódzkiej nr 835 Biłgoraj – granica województwa, DW801 w Dęblinie i DW807 w Łukowie).
Natomiast w bieżącym roku trwa budowa trzech dróg wojewódzkich wraz z rowerowymi: DW820 Łęczna – Rogóźno (9,4 km), DW830 obwodnica Nałęczowa (2 km), DW833 Kraśnik – Urzędów (6 km), a także nowych dróg rowerowych w Terespolu (1,7 km) i Ostrowie Lubelskim (1,2 km).
Są też pieniądze na rozbudowę i budowę dróg wraz z rowerowymi: DW830 Lublin – obwodnica Nałęczowa (12,4 km), obwodnica Hrubieszowa (6,2 km), obwodnica Opola Lubelskiego (1,75 km), obwodnica Tarnogrodu (6 km).
Urząd marszałkowski planuje ponadto budowę w latach 2024-2026 kolejnych ścieżek o łącznej długości ponad 61 km (m.in. DW833 Chodel – Urzędów, DW820 Sosnowica – Rogóźno, DW829 Kijany - Łęczna), ale realizację inwestycji uzależnia od pozyskania finansowania.
Szlaki rowerowe w woj. lubelskim
W naszym regionie jest ponad 730 km regionalnych szlaków rowerowych, a razem z lubelską częścią Green Velo to ponad 1100 km tras rowerowych. Są wyznakowane pomarańczowymi znakami R-4.
Najważniejsze z nich to:
- Lublin – Kazimierz Dolny (72 km w okolicach Nałęczowa),
- Kazimierz Dolny – Kraśnik (106 km doliną Wisły do początków Roztocza),
- Lublin – Wola Uhruska (110 km przez Pojezierze Łęczyńsko-Włodawskie i Poleski Park Narodowy do doliny rzek Bug przy granicy z Ukrainą),
- Szlak Nadbużański (258 km)
- zmodernizowany ostatnio Centralny Szlak Rowerowy Roztocza Kraśnik-Zwierzyniec-Hrebenne (187 km przez całe Roztocze będące w granicach Polski).
– Przez województwo lubelskie przebiega Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo. Jest to szlak o randze szlaku krajowego. Jego długość w naszym regionie to ponad 400 km i prowadzi od granicy województwa niedaleko przeprawy przez rzekę Bug od północy przez dolinę nadbużańską, Polesie, Lasy Sobiborskie, Pagóry Chełmskie, wschodnią część Wyżyny Lubelskiej oraz Roztocze – wyjaśnia Nycz, dodając, że na szlaku Green Velo znajduje się 40 miejsc obsługi wyposażonych w wiaty dla turystów i turystek, stojaki na rowery oraz tablice z mapami.