Nowe tabory w woj. lubelskim
Umowę z wykonawcą — Przedsiębiorstwem H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych z Poznania — podpisano przy obecności Tomasza Zelwowca (członek zarządu, pełniący obowiązki prezesa) oraz Łukasza Szaranka (dyrektor sprzedaży pojazdów trakcyjnych). Zadanie wpisuje się w projekt „Zakup nowoczesnego bezemisyjnego taboru kolejowego wyposażonego w urządzenia pokładowe ERTMS” w ramach działania 6.2 programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.
Całkowita wartość inwestycji to ponad 194 mln zł, z czego środki unijne stanowią ponad 116 mln zł, a wkład samorządu to blisko 78 mln zł. Dostawa ma być zrealizowana do 31 grudnia 2029 r.
Nowe EZT mają spełnić najwyższe europejskie standardy interoperacyjności, w tym TSI PRM (dostępność dla osób niepełnosprawnych), TSI SRT (bezpieczeństwo w tunelach) i TSI LOC&PAS (dla pojazdów pasażerskich). W skład wyposażenia wejdą między innymi klimatyzacja, monitoring wewnętrzny i zewnętrzny, system informacji pasażerskiej, gniazdka i ładowarki USB, toalety zamknięte, miejsca dla rowerów oraz udogodnienia dla osób o ograniczonej mobilności.
Wnętrze będzie bezprzedziałowe, jednoprzestrzenne, z co najmniej 70 % niskiej podłogi. Każdy pojazd pomieści 176 miejsc siedzących, co daje łącznie przewidywaną pojemność ponad 700 osób w czterech jednostkach.
Planowany roczny ruch pasażerski tych nowych składów to ok. 340 000 osób.
Rozszerzenie floty i lepsza sieć połączeń w woj. lubelskim
Przed podpisaniem umowy Województwo Lubelskie dysponowało 14 EZT (5 z serii EN57AL po modernizacji, 9 serii EN98A / Impuls 2). Po dostawie nowych czterech jednostek liczba EZT wzrośnie do 18, co — razem z istniejącą flotą spalinową (13 sztuk) — da większą elastyczność operacyjną i możliwości rozbudowy siatki przewozów.
To pozwoli nie tylko na odciążenie obecnych składów, lecz także na uruchamianie zupełnie nowych kursów — nawet tam, gdzie dziś transport kolejowy jest ograniczony lub praktycznie nieczynny.
Nowe trasy w województwie lubelskim
Samorząd i pasażerowie już formułują oczekiwania. Oto przykładowe trasy, które mogą skorzystać na zwiększeniu taboru i modernizacji infrastruktury:
- Lublin – Łęczna
- Chełm – Włodawa
- Janów Lubelski – Biłgoraj
- Łuków – Lublin
- Rejowiec – Zawada – Zamość Szopinek (z łącznicą omijającą Zawadę)
- Świdnik (lotnisko) – Lublin
- Połączenia międzyregionalne do Podkarpacia i Mazowsza
Dzięki możliwościom technicznym nowych EZT (jazda do 160 km/h, interoperacyjność) pojazdy będą mogły obsługiwać zarówno linie lokalne, jak i fragmenty tras międzywojewódzkich.
Zmiany w woj. lubelskim
Zakup nowych EZT to tylko część układanki — równie ważna będzie modernizacja torów, elektryfikacja linii i remonty stacji, aby pojazdy mogły wykorzystać swój potencjał prędkościowy i komfortowy. Istotnym zadaniem będzie także współpraca z PKP PLK i przewoźnikami (takimi jak POLREGIO) w zakresie planowania rozkładów, dostosowania rozkładów i promocji nowej oferty.
Marszałek Stawiarski zaznaczył, że nowe EZT nie zastąpią istniejącego taboru, lecz go uzupełnią, tworząc lepszy wybór dla mieszkańców regionu. Wicemarszałek Breś natomiast wskazywał, że projekt ten jest jednym z największych wyzwań transportowych województwa, obok inwestycji w ramach programu Kolej+.
Dla pasażerów to obietnica:
- wyższego standardu podróży,
- większej częstotliwości połączeń,
- lepszej dostępności dla mieszkańców w terenach mniej skomunikowanych,
- zachęty do wyboru kolei jako środka transportu ekologicznego i bezpiecznego.
Zobacz także: MPK Lublin testuje nowy autobus wodorowy