Spis treści
- Plany budowy na 2025 rok
- Aktualnie realizowane inwestycje
- Planowane budowy w 2024 roku w woj. lubelskim
- Terminy ukończenia inwestycji drogowych w woj. lubelskim
- Postęp prac na autostradzie A2
- Etapy budowy drogi ekspresowej S12 w woj. lubelskim
- Postęp na trasie S17 w woj. lubelskim
- Budowa trasy S19 w woj. lubelskim
- Sieć drogowa w województwie lubelskim
Plany budowy na 2025 rok
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) planuje w 2025 roku rozpoczęcie budowy 9 odcinków dróg ekspresowych w województwie lubelskim. Projekty obejmują trasy:
- S12
- S17
- S19
Łączna długość nowych odcinków wyniesie około 160 km.
Aktualnie realizowane inwestycje
Obecnie w budowie znajduje się 7 odcinków dróg ekspresowych i autostrady A2 o łącznej długości ok. 102 km, w tym:
- Obwodnica Chełma w ciągu S12,
- Trzy odcinki S19: od granicy woj. lubelskiego do Międzyrzeca Podlaskiego, na obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej oraz od Lubartowa do Lublina,
- Trzy odcinki A2: od Malinowca do Białej Podlaskiej.
Planowane budowy w 2024 roku w woj. lubelskim
Dyrektor lubelskiego oddziału GDDKiA Janusz Pachla poinformował, że w tym roku rozpoczną się prace na odcinkach:
- S12: Piaski-Dorohucza, Dorohucza-Chełm, Chełm-Dorohusk,
- S17: Zamość Wschodni-Zamość Południowy, Zamość Południowy-Tomaszów Lubelski, Tomaszów Lubelski-Hrebenne,
- S19: Międzyrzec Podlaski-Radzyń Podlaski, Radzyń Podlaski-Kock, Kock-Lubartów.
- Na wydanie decyzji ZRID oczekuje 11 odcinków dróg szybkiego ruchu w regionie – podkreślił Pachla.
Terminy ukończenia inwestycji drogowych w woj. lubelskim
Z większości nowych tras kierowcy skorzystają w latach 2027-2028. W przypadku odcinków będących na etapie przygotowań zakończenie budowy przewidziane jest około 2030 roku.
Przewidywane terminy zakończenia kluczowych odcinków:
- S19 Lublin – granica woj. mazowieckiego: 2028 r.,
- S12 Lublin – Dorohusk: ok. 2030 r.,
- S17 Piaski – Hrebenne: ok. 2030 r.
Postęp prac na autostradzie A2
Zastępca dyrektora lubelskiego oddziału GDDKiA Marek Żmijan przekazał, że autostradą A2 Biała Podlaska – Malinowiec (44 km) pierwsi kierowcy pojadą na przełomie 2025 i 2026 roku.
Obecnie trwa odbiór odcinka Swory – Cicibór (14 km), jednak będzie on dostępny dopiero po zakończeniu budowy sąsiednich odcinków prowadzących do Warszawy. Dwa poprzedzające odcinki są ukończone w ok. 55 proc.
Etapy budowy drogi ekspresowej S12 w woj. lubelskim
74-kilometrowa trasa S12 Piaski-Dorohusk została podzielona na kilka etapów. Najbardziej zaawansowana jest budowa obwodnicy Chełma (14 km). Trwają procedury wydawania decyzji ZRID dla odcinków:
- Piaski-Dorohucza (10 km),
- Dorohucza-Chełm (22 km),
- Chełm-Dorohusk (23 km).
- Opóźnione są przygotowania do budowy odcinka Pełczyn-Chojno Nowe Drugie w okolicy Dorohuczy, gdzie pod ziemią odkryto składowisko odpadów i niezbędne było wytyczenie nowej trasy – wyjaśnił Żmijan.
Postęp na trasie S17 w woj. lubelskim
Na 115-kilometrowej trasie S17 Piaski – Hrebenne oddano do użytku obwodnicę Tomaszowa Lubelskiego (10 km). Trwa procedura wydawania ZRID dla odcinków:
- Zamość Wschód – Zamość Południe (12 km),
- Zamość Południe – Tomaszów Lubelski Północ (18 km),
- Tomaszów Lubelski – Hrebenne (17 km).
- Na przełomie 2026 i 2027 r. dyrekcja planuje złożyć wniosek o decyzję środowiskową dla trasy od Hrebennego do terminala granicznego z Ukrainą (niespełna 2 km) – poinformował Żmijan.
Budowa trasy S19 w woj. lubelskim
Na 101-kilometrowej trasie S19 północ od Lublina najbardziej zaawansowana jest budowa:
- Obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej (8 km) – ukończenie w 62 proc.,
- Odcinka granica woj. – Międzyrzec Podlaski (14 km) – zaawansowanie 5 proc.,
- Lubartów – Lublin (23 km) – zaawansowanie 6,5 proc., zakończenie w IV kwartale 2027 roku.
- Pomimo braku decyzji ZRID dla części odcinków wykonawcy przygotowują się do inwestycji, organizują place składowe i zwożą materiały, co ma umożliwić niezwłoczne rozpoczęcie budowy po otrzymaniu zezwoleń – zapewnił Żmijan.
Sieć drogowa w województwie lubelskim
Lubelski oddział GDDKiA nadzoruje realizację 18 odcinków dróg szybkiego ruchu, a oddziały w Warszawie i Kielcach – odpowiednio 6 i 3 odcinki.
Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) przewiduje budowę 370 km dróg ekspresowych i autostrad w województwie lubelskim.
Szacowany koszt inwestycji wynosi 14,5 mld zł.
Obecnie sieć dróg szybkiego ruchu w regionie liczy 231 km.
Zobacz także: Nowy kierunek z lubelskiego lotniska. Pierwszy samolot już wyleciał