Obwodnica Dzwoli – koniec korków w miasteczku
Budowa obwodnicy Dzwoli rozpoczęła się w 2023 roku i już dziś kierowcy mogą korzystać z nowego, 2,7-kilometrowego odcinka drogi w nowym śladzie. Inwestycja obejmowała także modernizację fragmentu DK74 między Janowem Lubelskim a Frampolem o długości 9,3 km. Łącznie kierowcy zyskali 12 km nowoczesnej trasy, która pozwala ominąć centrum Dzwoli, znacznie poprawiając komfort życia mieszkańców i bezpieczeństwo pieszych.
Nowa droga klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) ma jednojezdniową, dwupasową jezdnię o szerokości 7 m z metrową opaską bitumiczną. Wzdłuż niej powstały także drogi do obsługi ruchu lokalnego, ekrany akustyczne, chodniki, zatoki autobusowe oraz jeden obiekt mostowy zintegrowany z przejściem dla pieszych i przejazdem rowerowym. Kierowcy korzystają już z dwóch rond, sześciu skrzyżowań i 11 bezpiecznych przejść dla pieszych.
Inwestycja za 253 mln zł – szczegóły realizacji
Cała inwestycja kosztowała ponad 253 mln zł, w tym 190,4 mln zł przeznaczono na wykonanie robót budowlanych. Realizacją zajęło się konsorcjum firm Mosty Łódź (lider), ANTEX II i PBI Infrastruktura. Warto podkreślić, że inwestycja obejmowała także prace przygotowawcze, nabycie gruntów oraz nadzór budowlany.
Oddana dziś trasa to nie tylko obwodnica – to także fragment większego planu modernizacji DK74 między Janowem Lubelskim a Zamościem. W regionie w ramach Programu budowy 100 obwodnic powstanie w sumie siedem inwestycji, pięć z nich wzdłuż DK74 (Janów Lubelski, Dzwola, Gorajec, Szczebrzeszyn, Zamość), a dwie kolejne przy DK82 i DK63/76 (Łęczna i Łuków).
DK74 – kluczowy szlak w województwie lubelskim
Rozbudowa odcinka Janów Lubelski – Frampol to element przygotowań do połączenia drogi ekspresowej S19 z planowaną S17 w rejonie Zamościa i przejściem granicznym w Zosinie. Cała trasa DK74 w województwie lubelskim będzie liczyć około 170 km, a w najbliższych latach powstanie ok. 60 km nowych lub zmodernizowanych odcinków, w tym obwodnice Janowa Lubelskiego, Szczebrzeszyna i Zamościa.
W planach jest także dalsza rozbudowa DK74 od Zamościa do Zosina o łącznej długości ok. 40 km. Nowa obwodnica Dzwoli to więc nie tylko lokalny sukces, ale także istotny element regionalnej sieci drogowej, która ma poprawić bezpieczeństwo, skrócić czas przejazdu i wspierać rozwój województwa lubelskiego.
Zobacz także: Kolejne cztery drogi w woj. lubelskim będą remontowane. Umowy już podpisane