Autostrada w woj. lubelskim
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że do przetargu na realizację odcinka A2 z miejscowości Kijowiec do węzła Dobryń wpłynęło dziewięć ofert. Najkorzystniejszą złożyło konsorcjum firm Trakcja (lider) i Kauno tiltai, wyceniając prace na 445 mln zł.
Pozostałe propozycje wahały się od 457 mln zł (Mirbud i Budpol) do 631 mln zł (Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR). Wśród oferentów znalazły się także m.in. Budimex, PORR, Strabag czy Mostostal Warszawa. Obecnie trwa analiza i ocena dokumentów. Jeśli nie pojawią się odwołania, podpisanie umowy planowane jest na IV kwartał tego roku.
Nowy fragment A2
Nowy fragment A2 będzie miał dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdą stronę oraz rezerwę pod dobudowę trzeciego pasa. Na trasie powstaną Miejsca Obsługi Podróżnych Kijowiec Północ i Kijowiec Południe, a także obiekty inżynierskie, oświetlenie, odwodnienie oraz drogi do obsługi ruchu lokalnego.
Projekt przewiduje także budowę chodników i ścieżek rowerowych, a cała inwestycja zostanie wyposażona w urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu. Nowa droga ma w przyszłości zapewnić szybki dojazd do terminala samochodowego w Koroszczynie, tuż przy granicy z Białorusią.
Po podpisaniu umowy wykonawca będzie miał 32 miesiące na realizację zadania, nie licząc tzw. okresów zimowych. GDDKiA zakłada zakończenie budowy w 2029 r.
Postępy na innych odcinkach A2
Budowa wschodniej części autostrady A2 jest na różnych etapach zaawansowania. Między Siedlcami a Białą Podlaską powstaje ponad 63 km trasy, podzielonej na cztery zadania. Trzy z nich są w toku – odcinek Siedlce Południe – Malinowiec jest ukończony w 83%, a Malinowiec – Łukowisko oraz Łukowisko – Swory w 76%. Prace obejmują m.in. budowę mostów, infrastrukturę podziemną i montaż ekranów akustycznych.
Fragment Swory – Biała Podlaska jest już gotowy, jednak kierowcy będą mogli z niego korzystać dopiero po oddaniu wcześniejszych odcinków. GDDKiA planuje, że całość zostanie udostępniona do ruchu do końca 2025 r., choć wykonawcy niektórych zadań wnioskują o wydłużenie terminów lub zwiększenie finansowania.
Na wschód od Białej Podlaskiej trwa projektowanie kolejnych trzech fragmentów A2 o łącznej długości 32,3 km. Realizacja odcinka najbliżej granicy z Białorusią jest uzależniona od sytuacji geopolitycznej.
Zobacz także: Ul. Podwale w Lublinie będzie przebudowana. Tak wygląda przed rozpoczęciem prac