W związku z pierwszymi przypadkami zarażenia koronawirusem w województwie lubelskim, Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie podejmuje kolejne działania profilaktyczne, mające przeciwdziałać rozpowszechnianiu się wirusa. Wzorem innych miast, od jutra (12 marca) do odwołania, zostaje wstrzymana sprzedaż biletów przez kierowców w środkach komunikacji miejskiej. Decyzja została podjęta przede wszystkim na wnioski środowiska kierowców ale również pasażerów i ma na celu zminimalizować kontakt na linii obsługa pojazdu-pasażer.
Nie oznacza to oczywiście, że pasażerowie nie będą mieli gdzie kupić biletów.
- W związku z zaistniałą sytuacją zachęcamy do zakupu biletów za pośrednictwem aplikacji mobilnych na telefony komórkowe: moBILET, mPay, SkyCash, biletem.pl, jakdojade, GoPay oraz w biletomatach znajdujących się w pojazdach. 70% taboru jest wyposażonych w urządzenia do sprzedaży biletów - przypomina Justyna Góźdź, rzecznik ZTM w Lublinie. - W przypadku biletów okresowych zalecamy ich zakup za pośrednictwem sklepu internetowego. Istnieje również możliwość zakupu biletów za pośrednictwem biletomatów stacjonarnych. Przypominamy, że brak możliwości zakupu biletu w pojeździe nie zwalnia z konieczności posiadania go w czasie przejazdu autobusem lub trolejbusem.
Co więcej - we wszystkich pojazdach zostaną wydzielone specjalne strefy przy kierowcach. Obejmą one obszar w rejonie kabiny, pierwszych drzwi oraz pierwszych siedzeń. O tym, że jest to strefa wydzielona, w której nie powinni przebywać pasażerowie będzie informować specjalne oznakowanie. Wydzielenie strefy w rejonie kabiny prowadzących będzie skutkować brakiem możliwości wsiadania i wysiadania dla pasażerów pierwszymi drzwiami oraz brakiem możliwości zakupu biletów bezpośrednio u kierowcy. Wydzielone strefy w rejonie kabiny prowadzących będą sukcesywnie wprowadzane od najbliższego weekendu. W pierwszej kolejności strefy buforowe będą się pojawiać w pojazdach, które nie mają zamkniętych kabin.
ZTM rekomenduje ponadto ograniczenie osobistych wizyt w Biurze Obsługi Klienta i Punktach Sprzedaży Biletów ZTM w Lublinie. W przypadku konieczności załatwienia spraw w tych miejscach, można skorzystać z drogi elektronicznej lub telefonicznej.
Przypominamy, że nadal obowiązuje zawieszenie funkcji „ciepłego guzika” w pojazdach komunikacji miejskiej, które weszło w życie od 5 marca. Kierowcy zatrzymują się na wszystkich przystankach niezależnie od ich statusu (również na przystankach „na żądanie”) oraz samodzielnie otwierają drzwi, bez stosowania funkcji tzw. „ciepłego guzika”.
Ponadto, wszyscy przewoźnicy świadczący usługi przewozu na zlecenie ZTM w Lublinie (MPK Lublin, IREX i Lubelskie Linie Autobusowe) dezynfekują swoje pojazdy, ze szczególnym uwzględnieniem poręczy, biletomatów, kasowników i przycisków, a więc powierzchni najbardziej narażonych na kontakt.