Miasto wdrożyło pierwszy etap wyznaczenia parkingów dla hulajnóg, które w większości będą tworzyły tzw. Strefy Mobilności, czyli miejsca, gdzie w zasięgu wzroku osoba ma przynajmniej dwa różne środki transportu, nie wliczając w to samochodu osobowego.
- Znaczna część lokalizacji parkingów to bezpośrednie sąsiedztwo przystanków komunikacji miejskiej bądź stacji Lubelskiego Roweru Miejskiego - mówi Dariusz Działo, dyrektor Wydziału Zarządzania Ruchem i Mobilnością w Lublinie i dodaje: - Drugim czynnikiem, jaki stał za wyborem lokalizacji, były obserwacje dotychczasowych miejsc pozostawiania hulajnóg przez ich użytkowników.
– Elektryczne hulajnogi stały się w krótkim czasie popularnym środkiem przemieszczania w dużych miastach. Są idealnym środkiem transportu, a szczególnie na krótkich dystansach są w stanie konkurować z indywidualną podróżą samochodem, stąd ich włączenie w system komunikacyjny miasta może być korzystne i prowadzić do zmniejszenia natężenia ruchu pojazdów. Jednocześnie w sytuacji braku odpowiednich regulacji prawnych i jasnego określenia ich miejsca na drodze, nasilają się konflikty z pieszymi i rowerzystami, związane z nieuporządkowanym pozostawianiem sprzętu na chodnikach i drogach dla rowerów. Dlatego Lublin jako jedno z pierwszych miast w Polsce wychodzi naprzeciw aktualnym trendom i w sposób uporządkowany stara się włączyć hulajnogi w system transportowy miasta – mówi Artur Szymczyk, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Inwestycji i Rozwoju.
- Jako chyba pierwsi w Polsce podeszliśmy do tematu kompleksowo. Pracujemy nad porozumieniem z operatorami, które umożliwi np. zniżki dla tych, którzy zostawi hulajnogę w miejscu do tego wyznaczonym, a także zdalną możliwość ograniczenia prędkości w tych urządzeniach, aby nie stwarzały zagrożenia w wybranych obszarach miasta np. na pl. Litewskim - tłumaczy Działo.
Parkingi przeznaczone są nie tylko dla użytkowników komercyjnych hulajnóg, ale też można na nich zostawiać prywatne urządzenia. Znajdziecie je w poniższych lokalizacjach:
- ul. 3 Maja (róg ul. Cichej),
- ul. Peowiaków (przy skrzyżowaniu z ul. Hugo Kołłątaja),
- ul. Okopowej (przy skrzyżowani z ul. Zesłańców Sybiru),
- ul. Lubartowskiej (róg ul. Bajkowskiego),
- ul. Lipowej (przy skrzyżowaniu z ul. Narutowicza),
- ul. Krakowskie Przedmieście (na łączeniu z ul. Krótką),
- ul. Grottgera (przy skrzyżowaniu ul. Skłodowskiej),
- ul. Spokojnej (przed budynkiem KUL),
- pl. Wolności (róg ul. Wróblewskiego),
- al. Tysiąclecia (przy pl. Zamkowym),
- ul. Zamojskiej (przy przystanku Zamojska 01),
- ul. Bernardyńskiej (przed skrzyżowaniem z ul. Zamojską),
- al. Unii Lubelskiej (rejon skrzyżowania z al. Tysiąclecia),
- ul. Krakowskie Przedmieście (skrzyżowanie z ul. Kołłątaja),
- ul. Leszczyńskiego (skrzyżowanie z al. Długosza),
- ul. Radziszewskiego (przy Chatce Żaka),
- ul. Głęboka (skrzyżowanie z al. Kraśnicką),
- ul. Nałęczowska (rejon biurowców i nowego osiedla),
- ul. Langiewicza (przy skrzyżowaniu z ul. Godebskiego),
- ul. Raabego (przy skrzyżowaniu z ul. Akademicką).