12 kilometrów, które domkną obejście Zamościa
Nowy odcinek S17 będzie kluczowym elementem północno-wschodniego obejścia Zamościa. Trasa rozpocznie się za planowanym węzłem Zamość Sitaniec, który ma powstać w ramach budowy poprzedzającego fragmentu ekspresówki prowadzącego z Izbicy. Dalej droga pobiegnie w kierunku wschodnim, a na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 843 w rejonie miejscowości Łapiguz zaplanowano węzeł Zamość Północ. W kolejnym etapie ekspresówka przetnie istniejącą linię kolejową między Szopinkiem a miejscowością Reforma. Odcinek zakończy się w okolicach Jarosławca, gdzie połączy się z budowanym węzłem Zamość Wschód.
Procedura przetargowa właśnie startuje: ogłoszenie przekazano do publikacji w UE 28 listopada, natomiast na platformie zakupowej ma się pojawić w przyszłym tygodniu. Otwarcie ofert zaplanowano na luty, a podpisanie umowy z wykonawcą przewidywane jest w drugiej połowie 2026 roku.
Co powstanie w ramach kontraktu
Inwestycja ma zostać zrealizowana w formule „projektuj i buduj”. Powstanie droga ekspresowa z dwiema jezdniami i dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Kontrakt obejmie także budowę obiektów inżynierskich oraz dróg służących obsłudze ruchu lokalnego. Zaplanowano m.in. oświetlenie, przejścia dla zwierząt, system odwodnienia oraz wyposażenie trasy w urządzenia ochrony środowiska i poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego.
To właśnie ten fragment – Zamość Sitaniec – Zamość Wschód (11,8 km) – jest brakującym elementem większej układanki. Po jego realizacji S17 od Warszawy przez Lublin dotrze w sposób ciągły do Zamościa.
S17 na wschód: postęp prac i dalsze plan
Budowa S17 między węzłem Piaski Wschód a granicą z Ukrainą w Hrebennem została podzielona na dziewięć odcinków o łącznej długości 115 km. Na sześciu z nich podpisano już umowy i trwają prace na różnym etapie zaawansowania – zależnie od terminów kontraktów oraz uzyskiwania decyzji ZRID.
W wakacje tego roku rozpoczęły się roboty na odcinkach Zamość Wschód – Zamość Południe oraz Tomaszów Lubelski Południe – Hrebenne, razem prawie 30 km. Wkrótce spodziewane jest uzyskanie decyzji ZRID dla fragmentu Zamość Południe – Tomaszów Lubelski (18,5 km). Wnioski o ZRID złożono także dla odcinków Piaski Wschód – Łopiennik, Krasnystaw – Izbica i Izbica – Zamość Sitaniec.
Docelowo ekspresowa S17 ma mieć ok. 320 km (wraz ze wspólnym przebiegiem z S12). Już dziś kierowcy korzystają z ponad 180 km trasy od węzła Warszawa Wschód do Piask Wschód oraz z obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Ostatnim elementem całej inwestycji będzie jeszcze około dwukilometrowy fragment w okolicy Hrebennego prowadzący do planowanego terminala granicznego. Równolegle planowana jest budowa pary Miejsc Obsługi Podróżnych na już funkcjonującej obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego.
Nowy przetarg na brakujący odcinek pod Zamościem to kolejny krok w kierunku pełnego połączenia centralnej Polski z południowo-wschodnią granicą. Dla regionu oznacza to nie tylko sprawniejszy tranzyt, ale też wygodniejszy dojazd do samego Zamościa i dalej – w stronę przejścia w Hrebennem oraz Ukrainy.
Zobacz także: Strategia na dekadę. W Lublinie poznaliśmy plan rozwoju do 2035 roku