Auto elektryczne – czy to się jeszcze opłaca?
Właściciele samochodów z silnikami spalinowymi nie mają wielu powodów do zadowolenia podczas tankowania na stacjach. Czy właściciele samochodów elektrycznych też odczuli wpływ podwyżek cen prądu na rachunki za ładowanie? Podsumowanie zamieszczone przez portal spidersweb.pl zostało stworzone dla aut, u których średnie zużycie wynosi: 19 kWh / 100 km, przy oszczędnym założeniu, że w ciągu roku poruszamy się autem na dystansie 10 000 km to musimy zapłacić za 1900 kWh.
Ładowanie auta z gniazdka oznacza korzystanie z taryfy G11 (standardowej), G12 (tańszy prąd w wybranych godzinach) albo C11 (firmowej). W porównaniach uwzględniono całkowity koszt 1 kWh (brutto), dla roku 2021 i 2022.
- Taryfa G11.
Według danych URE, w 2021 r. średni koszt 1 kWh dla gospodarstwa domowego w Polsce wyniósł ok. 0,59 zł. Oznacza to, że koszt ładowania samochodu elektrycznego z gniazdka za 1900 kWh wynosił 1121 zł. W 2022 r. stawka za 1 kWh była wyższa i średnio wynosiła 0,67 zł, czyli o 8 gr więcej. Przy takich samych parametrach oznacza to wzrost kosztu ładowania samochodu elektrycznego o 152 zł.
- Taryfa G12.
Taryfa G12 pozwala skorzystać z ”tańszego prądu” w wybranych godzinach nocnych oraz pojedynczych godzinach w ciągu dnia. Jednak doładowanie auta w pozostałych godzinach nieobjętych promocją jest wiele droższe.Jeśli ładujemy samochód wyłącznie w ciągu tanich godzin, koszt ładowania 1900 kWh w zeszłym roku przy stawce 0,29 zł za 1 kWh wynosił zaledwie 551 zł. W tym roku, przy podwyżce o 10 gr, to samo ładowanie kosztuje 665 zł.
W 2021 r. za 1 kWh w „drogich godzinach” płaciliśmy ok. 0,74 zł, czyli ładowanie 1900 kWh oznaczało wydatek rzędu 1406 zł. W 2022 stawka w „drogich godzinach” niewiele się zmieniła. I przy założeniu, że do końca roku wynieść może 0,8 zł za 1 kWh to wzrost kosztu ładowania wyniesie 114 zł w skali roku (1520 zł).
- Taryfa C11.
Osoby korzystające z tej taryfy najboleśniej odczuły podwyżki cen prądu. Porównane ceny pochodzą z faktur z taryfy C11 z sierpnia 2021 r. oraz sierpnia 2022 r. Rok temu za 1 kWh w taryfie C11 płaciło się 0,66 zł. Roczne ładowanie 1900 kWh samochodu kosztowało, więc 1254 zł. Stawka z faktury w sierpniu 2022 jest znacznie wyższa i wynosi aż 1,59 zł za 1 kWh. Więc przy założeniu, że ta stawka obowiązywałaby przez cały okres tankowania to faktura, za ładowanie 1900 kWh wyniosłaby 3021 zł. Czyli ponad dwa razy więcej, niż w roku poprzednim.
- Ładowanie na stacjach paliw.
Stawki na stacjach Orlen wynoszą obecnie: 1,22 zł/kWh (złącze AC), 1,70 zł/kWh (złącze DC 50kW) i 2,04 PLN/kWh (złącze DC (>50)/100/150kW). Do tego należy jeszcze dodać ewentualny koszt postoju, jeśli planujemy dłuższe ładowanie.
Właściciele elektryków również odczuli podwyżki cen prądu, jednak nadal jazda elektrykiem jest o wiele tańsza, niż samochodem z silnikiem spalinowym.
Polecany artykuł: