Największa inwestycja drogowa EBI w 2025 roku
Najnowsza umowa zakłada przekazanie Bankowi Gospodarstwa Krajowego 500 mln euro długoterminowego kredytu dla Krajowego Funduszu Drogowego. Środki te zostaną wykorzystane na realizację około 93 km drogi ekspresowej S17 w województwie lubelskim – czterech brakujących odcinków między Piaskami a Hrebennem. To kluczowy fragment trasy łączącej Warszawę z przejściem granicznym z Ukrainą.
Strategiczne znaczenie trasy S17
Nowa infrastruktura obejmie m.in. budowę węzłów drogowych, dróg dojazdowych, ekranów akustycznych oraz miejsc obsługi podróżnych. Dzięki temu S17 stanie się jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych wschodniej Polski, poprawiając bezpieczeństwo ruchu, skracając czas przejazdu i wzmacniając mobilność cywilną oraz militarną. EBI podkreśla, że inwestycja przyczyni się także do wzrostu gospodarczego regionu.
Rekordowe zaangażowanie EBI w polską infrastrukturę
Łączna kwota 1,38 mld euro przeznaczona w tym roku przez EBI na polskie drogi obejmuje również wcześniejsze finansowanie: 600 mln euro na budowę S74 w woj. łódzkim i świętokrzyskim oraz 275 mln euro na Program Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej do 2030 r., ukierunkowany na zwiększenie odporności infrastruktury na skutki zmian klimatu. To poziom znacząco wyższy niż średnia z ostatnich lat.
Od początku działalności EBI w Polsce nakłady na modernizację sieci transportowej wyniosły już niemal 35 mld euro. W 2025 roku – licząc także inwestycje w kolej – łączna wartość wsparcia dla sektora transportowego sięga około 2,5 mld euro.
Zobacz także: Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 833