Miliony ze Strefy Płatnego Parkowania w Olsztynie. Wiadomo, ile miasto „zarobiło” w 2023 r.

i

Autor: Unsplash, Creative Commons

miasto

Zmiany w Strefie Płatnego Parkowania. Niedługo przejmie ją MPK

2024-02-05 15:25

Od maja prowadzenie całej Strefy Płatnego Parkowania na terenie Lublina przejmie MPK. To wynik podpisanej między spółką a miastem umowy. Do tego czasu obsługę SPP poprowadzą obecni operatorzy. 

– Powierzenie prowadzenia SPP w całości MPK Lublin pozwoli na pozostawianie dochodów z tego tytułu w strukturze finansów miasta – zapewnia Artur Szymczyk, zastępca prezydenta miasta ds. inwestycji i rozwoju.

Rozpoczęcie działalności przez MPK Lublin w roli operatora całej SPP nastąpi 11 maja. Kontrolę uiszczania opłat za parkowanie w SPP będą prowadzić kontrolerzy i kontrolerki, sukcesywnie nastąpi też wdrażanie e-kontroli z wykorzystaniem systemu skanowania tablic rejestracyjnych. Pojazdy wykorzystywane do e-kontroli zeskanują numery rejestracyjne pojazdów zaparkowanych w SPP, a system zweryfikuje, czy za dany pojazd została wniesiona opłata za postój. Jeśli nie, kierowcy i kierowczynie dostaną wezwania do wniesienia opłaty dodatkowej do swojej skrzynki pocztowej. Podczas kontroli samochodu nastąpi skanowanie tablicy rejestracyjnej, ale powstanie też dokumentacja fotograficzna wraz ze współrzędnymi GPS, dzięki którym ma być wiadomo, w jakiej lokalizacji znajdował się weryfikowany samochód. Miasto przekonuje, że zaletą tego typu rozwiązania jest podwojona częstotliwość kontroli, monitoring strefy parkowania oraz mniej błędów i reklamacji.

Umowę z MPK zawarto na 96 miesięcy, czyli do 11 maja 2032 r. Wynagrodzenie za realizację przedmiotu umowy ustalono w wysokości stanowiącej 34 proc. prowizji od wartości przychodów z opłat parkingowych (bilety, aplikacje mobilne oraz abonamenty ogólnodostępne).

MPK Lublin od czerwca 2021 roku zarządza już podstrefą D w SPP, natomiast pierwsze kroki przy obsłudze SPP stawiało najpierw, w latach 2012-2016, w konsorcjum ze spółką City Parking Group, a potem do końca marca 2020 r. jako podwykonawca. Do czasu przejęcia SPP w całości przez miejską spółkę operatorami pozostają nadal City Parking Group S.A – podstrefa A, B i część C (dawna podstrefa C) oraz MPK Lublin – część podstrefy C (dawna podstrefa D). Z wykonawcami podpisano aneksy przedłużające obowiązujące umowy o trzy miesiące, czyli do 10 maja.

Strefa Płatnego Parkowania Lublin - zmiany

Pierwsze zmiany w funkcjonowaniu Strefy Płatnego Parkowania wejdą w życie od 11 lutego i wynikają z podjętej uchwały na listopadowej sesji Rady Miasta. Dotyczą one:

  • połączenia podstref C i D w podstrefę C (wszystkie abonamenty wydane przed 11 lutego zachowują ważność do czasu upływu terminu na jaki zostały wydane; abonamenty, które zostały wydane na podstrefę D będą obowiązywały w podstrefie C);
  • wprowadzenia zerowej stawki opłat dla krwiodawców na czas oddawania krwi;
  • wprowadzenia jako warunek otrzymania abonamentu typu M dla mieszkańca oraz abonamentu dla pojazdu z napędem hybrydowym (konieczności potwierdzenia umowy cywilnoprawnej notarialnie);
  • wprowadzenia ograniczenia ilości wydawanych abonamentów dla pojazdu z napędem hybrydowym (konieczności potwierdzenia umowy cywilnoprawnej notarialnie; na jeden pojazd dla danej osoby);
  • dodatkowego uprawnienia przy wydawaniu abonamentu typu N dla osoby z niepełnosprawnością (możliwość przedstawienia umowy leasingu, umowy kredytowej zawartej z bankiem; taki zapis ma na celu umożliwienie wydania abonamentu osobie z niepełnosprawnością aktywnej zawodowo).

W Strefie Płatnego Parkowania dostępnych jest ponad 2,7 tys. miejsc postojowych, a uiszczenie opłaty możliwe jest w 175 parkomatach. Wpływy z SPP za 2023 rok wyniosły ponad 13,1 mln zł.

Zobacz zdjęcia:

Pieniądze to nie wszystko - Andrzej Kubisiak - FB SUPERBIZ