W woj. lubelskim powstanie kolejna część S17. Inwestycja pochłonie ponad 800 mln zł

i

Autor: GDDiKA Lublin

Inwestycje

W woj. lubelskim powstanie kolejna część S17. Inwestycja pochłonie ponad 800 mln zł

2024-10-01 12:36

Na tę informację kierowcy czekali od dawna! Podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę ponad 16-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S17 Piaski Wschód - Łopiennik. Jest to już piąty odcinek trasy w kierunku granicy z Ukrainą, który przeszedł do realizacji.

Pierwszy przetarg na nowy odcinek s17 się nie powiódł  

W przetargu dotyczącym odcinka S17 Piaski Wschód - Łopiennik wpłynęło 11 ofert. W maju 2024 r. wybrano najkorzystniejszą ofertę złożoną przez firmę Intercor, opiewającą na kwotę 695,5 mln zł. Od tej decyzji odwołali się inni uczestnicy postępowania. 

Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła odwołania i zobowiązała GDDKiA do ponownej oceny i badania ofert. W efekcie jako najkorzystniejsza została wybrana oferta konsorcjum Aldesa Construcciones Polska (lider) oraz Aldesa Construcciones o wartości niespełna 810 mln zł. 

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Lublinie, na przełomie września i października przyszłego roku planują złożyć do Wojewody Lubelskiego wniosek o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

Zgodnie z kontraktem wykonawca będzie miał na to zadanie 41 miesięcy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresu zimowego, który trwa od połowy grudnia do połowy marca.

Jak będzie przebiegał nowy odcinek S17 w woj. lubelskim?

Odcinek Piaski Wschód - Łopiennik przebiegać będzie nowym śladem, wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 17. Rozpocznie się na węźle Piaski Wschód, a zakończy w okolicach Łopiennika Nadrzecznego.

- Wybudujemy dwujezdniową drogę ekspresową o długości 16,3 km, drogi do obsługi ruchu lokalnego, obiekty inżynieryjne, w tym rozbudowany zostanie istniejący węzeł Piaski Wschód, gdzie łączą się S12 i S17, oraz dwie estakady nad rzekami Giełczewka oraz Marianka. Ponadto wybudujemy odwodnienie i oświetlenie drogi w obrębie węzłów. Zamontowane zostaną urządzenia ochrony środowiska, w tym ekrany akustyczne, a także zbudowane przejścia dla zwierząt. Wykonany zostanie też system zarządzania ruchem. Poza przebudową węzła Piaski Wschód, inwestycja obejmuje także m.in. budowę trzech węzłów: Piaski Południe, Fajsławice oraz Łopiennik – informuje GDDKiA w Lublinie.

W trakcie realizacji są jeszcze cztery odcinki S17 (w sumie ok. 55 km):

  • Izbica - Zamość Sitaniec,
  • Zamość Wschód - Zamość Południe,
  •  Zamość Południe - Tomaszów Lubelski 
  • oraz Tomaszów Lubelski - Hrebenne.

- Wykonawcy złożyli w ubiegłym roku do Wojewody Lubelskiego wnioski o wydanie decyzji ZRID. Procedury te są w toku, a w ich ramach Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Lublinie prowadzi postępowania w zakresie ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko. Po zakończeniu procedur i wydaniu decyzji ZRID, będą mogły rozpocząć się prace budowlane – dodaje GDDKiA w Lublinie.

Ostatni etap prac na S17 w miejscowości Zakręt. Estakady robią wrażenie

W planach kolejne odcinki S17 w woj. lubelskim

W trakcie przetargu jest odcinek Krasnystaw - Izbica (18,8 km), dla którego zakończyła się obowiązkowa kontrola Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Po przedstawieniu gwarancji należytego wykonania umowy przez wykonawcę będzie można podpisać umowę.

Dwa odcinki są na etapie prac przygotowawczych (Łopiennik - Krasnystaw (9 km) oraz Zamość Sitaniec - Zamość Wschód  (12 km), dla których uzyskano decyzje środowiskowe. Przetargi na realizację tych zadań ogłoszone będą w przyszłym roku.

Wkrótce podpisana będzie umowa z wykonawcą dokumentacji projektowej dla blisko 2-kilometrowego odcinka biegnącego nowym śladem od S17 do planowanego terminala granicznego odpraw samochodów ciężarowych Hrebenne/Rawa Ruska, który realizowany będzie przez Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych.

Z Warszawy do granicy z Ukrainą przez S17

Droga ekspresowa S17 Piaski - Hrebenne to ważny fragment całego ciągu S17 Warszawa - Lublin - Zamość - Tomaszów Lubelski - Hrebenne (granica państwa). To także droga międzynarodowa E372 prowadząca z Warszawy do Lwowa.

Trasa ta będzie łączyć się na węźle Piaski Wschód z drogą ekspresową S12 Piaski - Dorohusk. Na obwodnicy Lublina połączy się także z drogą ekspresową S19 (Via Carpatia).

Zobacz także: Na tym osiedlu w Lublinie znajduje się najdłuższy blok w mieście!