- Planujemy, że część z tych inwestycji ruszy jeszcze w tym roku po wydaniu decyzji ZRID. Tak jest na przykład jeśli chodzi o S17 od Zamościa do Hrebenenego, czy S19 z Lublina w kierunku Międzyrzeca Podlaskiego. Jednocześnie przygotowujemy też kolejne inwestycje, które ruszą w następnych latach - mówi Łukasz Minkiewicz, rzecznik prasowy lubelskiego GDDKiA. - W przypadku S12 z Piask do Dorohuska w realizacji w trybie Projektuj i buduj jest już prawie 70-75 kilometrów tej trasy, a w przygotowaniu fragment o długości niespełna 6 kilometrów między Pełczynem a miejscowością Chojną Nowe Drugie. Obecnie dla tego odcinka trwa opracowywanie dokumentacji projektowej, w tym studium materiałów do uzyskania decyzji środowiskowej i dokumentów przetargowych.
Jeśli chodzi o odcinek S17 z Piask do Hrebennego, to cała trasa będzie miała długość około 125 km, z czego na etapie przygotowania są dwa odcinki. To 9 km trasy pomiędzy Łopiennikiem i Krasnymstawem - dla tego odcinka GDDKiA uzyskała już decyzję środowiskową oraz 12-kilometrowy odcinek Zamość Sitaniec-Zamość Wschód, dla którego procedura ta jest w toku.
- Szukamy też firmy projektowej dla dwukilometrowego odcinka S17 prowadzącego do planowanego terminala odpraw samochodów ciężarowych Hrebenne – Rawa Ruska. Tutaj zadaniem wykonawcy będzie opracowanie dokumentacji projektowej, w tym proponowanych wariantów przebiegu trasy. Przetarg ten jest obecnie w toku - dodaje Minkiewicz. - Przez województwo lubelskie przebiegać będzie około 60 km autostrady A2. Obecnie trwają prace na dwóch odcinkach od Łukowiska do Białej Podlaskiej. W toku jest umowa na wykonanie projektu budowy autostrady A2 na wschód od węzła Biała Podlaska w kierunku przejścia granicznego w Kukurykach. Trwają postępowania administracyjne w sprawie wydania decyzji ZRID przez wojewodę lubelskiego, natomiast prace związane z odcinkiem przygranicznym zależne są od unormowania sytuacji geopolitycznej z Białorusią.
Obecnie sieć dróg krajowych zarządzanych przez lubelski oddział GDDKiA to nieco ponad 1 tys. km., z tego drogi ekspresowe stanowią 230 km. W najbliższych latach będą one stanowić ponad 500 km.