Parkingi typu Park&Ride to część większej strategii miasta, która polega na stopniowym ograniczaniu ruchu samochodowego w centrum i zachęceniu kierowców do przesiadki na alternatywne formy transportu jak komunikacja miejska, rowery, czy nawet hulajnogi elektryczne.
Ratusz otworzył już oferty trzech zainteresowanych ich wybudowaniem firm. Kierowcy najwcześniej będą mogli skorzystać z nowej infrastruktury w 2022 roku.
– Sukcesywnie realizujemy ważną inwestycję z punktu widzenia rozwoju i usprawnienia systemu komunikacji w Lubelskim Obszarze Funkcjonalnym. Węzły będą integrować różne rodzaje transportu: samochodowy, rowerowy, pieszy oraz komunikację miejską. Będą to nowoczesne obiekty z niezbędną infrastrukturą do obsługi zarówno pasażerów, jak i kierowców komunikacji miejskiej – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.
Co zmieni się na ul. Granitowej?
- Budowa węzła przesiadkowego przy ul. Granitowej zakłada uzupełnienie pętli o dodatkowy pas postojowy dla pojazdów komunikacji miejskiej wraz z jednoczesnym poszerzeniem wyjazdu z pętli. Wyznaczono tam 13 stanowisk postojowych dla autobusów. Inwestycja przewiduje także budowę parkingu Kiss&Ride umożliwiającego krótki postój 3 samochodów osobowych - precyzuje Justyna Góźdź z Biura Prasowego w lubelskim Ratuszu.
Al. Kraśnicka dostanie całkiem nową pętlę
- Węzeł przy al. Kraśnickiej będzie zlokalizowany po prawej stronie (jadąc w kierunku centrum) w połowie drogi między ul. Bełżycką a ul. Jana Pawła II. Zakres prac dla tej lokalizacji, poza powstaniem pętli dla pojazdów komunikacji miejskiej, zakłada także przebudowę al. Kraśnickiej oraz budowę ul. Wróbla - tłumaczy Justyna Góźdź.
Na pętli zaprojektowano 10 stanowisk postojowych dla autobusów, z kolei parking Park&Ride zmieści 36 pojazdów.
- Będzie to drugi co do wielkości parking spośród planowanych lokalizacji. Największy tego typu plac do parkowania powstanie przy ul. Grenadierów i pomieści 44 samochody. Najmniejszy węzeł przesiadkowy zaplanowano przy ul. Osmolickiej. Wszystkie nowo powstałe węzły będą oświetlone oraz wyposażone w monitoring, co wpłynie na bezpieczeństwo osób z nich korzystających. Teren w poszczególnych lokalizacjach zostanie odwodniony oraz zagospodarowany poprzez nasadzenia zieleni - dodaje Góźdź.
To nie koniec tego typu rozwiązań w Lublinie
Póki co tego rodzaju parking funkcjonuje przy ul. Choiny. O tym jak się sprawdza pisaliśmy już na lublin.eska.pl.
Takich lokalizacji w Lublinie, łącznie, wytypowano 7
- Na ulicach Żeglarskiej, Zbożowej i Franczaka Lalka już trwają prace drogowe. Zakończą się one w czerwcu 2021 r. Będą to również węzły z nowymi pętlami dla komunikacji miejskiej oraz parkingami dla samochodów i rowerów, umożliwiające przesiadkę pomiędzy tymi środkami transportu. Z końcem sierpnia zostało ogłoszone postępowanie na budowę węzła przesiadkowego przy ul. Osmolickiej. Otwarcie ofert zaplanowano na 2 października. Pozostał jeszcze do ogłoszenia przetarg dotyczący budowy parkingu przy ul. Grenadierów - wyjaśnia Góźdź.
Budowa węzłów przesiadkowych jest realizowana w ramach projektu unijnego "Budowa, modernizacja przystanków i węzłów przesiadkowych zintegrowanych z innymi rodzajami transportu dla potrzeb LOF". Całkowita wartość zadania to ponad 62 mln zł. Blisko 85% stanowią fundusze Unijne.