Spis treści
Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?
Odnotowywaniem przypadków przekroczenia prędkości na polskich drogach zajmują się nie tylko fotoradary, ale również odcinkowe pomiary prędkości. Urządzenia te są umiejscawiane na trasach, na których kierowcy nie przestrzegali obowiązującego limitu prędkości, w związku z czym dochodziło tam do wypadków.
W jaki sposób działa OPP? System wylicza średnią prędkość pojazdu, bazując na pomiarze czasu przejazdu pomiędzy początkiem i końcem monitorowanej trasy, która jest oznaczona znakami drogowymi. Cechą charakterystyczną tego systemu są dwie bramki, pod którymi przejeżdżają pojazdy oraz zamontowane na nich kamery, które robią zdjęcia, podobnie jak fotoradary.
Kierowca, który przekroczył dozwoloną prędkość na obszarze objętym opp, może otrzymać mandat. Wezwanie do jego zapłaty można otrzymać w ciągu pół roku od momentu popełnienia wykroczenia.
Który odcinkowy pomiar prędkości w woj. lubelskim jest najdłuższy?
Aktualnie na terenie woj. lubelskiego na kierowców czekają cztery odcinkowe pomiary prędkości. Najdłuższym z nich jest ten zlokalizowany na drodze wojewódzkiej nr 801 pomiędzy Matygami a Gołębiem w powiecie puławskim, bo liczy ponad 5,5 km. Jest to jednocześnie najnowszy opp na Lubelszczyźnie. Jak już informowaliśmy, został on uruchomiony 5 lutego 2025 r. Maksymalna dozwolona prędkość wynosi tu 70 km/h.
Z najnowszych danych, o jakie nasza redakcja poprosiła Główny Inspektorat Transportu Drogowego, wynika, że odcinkowy pomiar prędkości Matygi – Gołąb jest też lokalnym rekordzistą pod kątem liczby zarejestrowanych wykroczeń drogowych w pierwszej połowie bieżącego roku na Lubelszczyźnie. W tym okresie odnotował on aż 1694 przypadków przekroczenia dozwolonej prędkości.

Odcinkowe pomiary prędkości w woj. lubelskim. Tyle wykroczeń zarejestrowały w pierwszej połowie 2025
Poprosiliśmy Główny Inspektorat Transportu Drogowego również o dane dotyczące tego, ile przypadków przekroczenia dozwolnej prędkości zarejestrowano w ramach wszystkich odcinkowych pomiarów prędkości działających na terenie Lubelszczyzny w pierwszej połowie 2025 roku. Oto szczegóły:
- Matygi – Gołąb – 1694 przypadki zarejestrowanych wykroczeń przekroczenia dozwolonej prędkości,
- Moniatycze – Hrubieszów – 744 przypadki przekroczenia dozwolonej prędkości,
- Łęczna – Turowola – 234 przypadki przekroczenia dozwolonej prędkości,
- Łuszczów Pierwszy – Łuszczów Drugi – 126 przypadków przekroczenia dozwolonej prędkości.
Aktualną mapę urządzeń funkcjonujących na polskich drogach w ramach CANARD znajdziecie na stronie canard.gitd.gov.pl.
Będą nowe odcinkowe pomiary prędkości w woj. lubelskim?
Informowaliśmy już także, że Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) zawarło z firmą Sprint S.A. umowę na dostawę i zamontowanie 43 urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości w nowych miejscach. Koszt tej inwestycji to blisko 85 mln zł. Będą to nowe systemy UnicamVELOCITY 4, które pojawią się na drogach szybkiego ruchu. Na mapie miejsc, w których mają pojawić się takie urządzenia, znalazły się również lokalizacje w woj. lubelskim. Są to:
- S17 – od węzła Kurów Zachód do węzła Nałęczów,
- S19 – od węzła Lublin Węglin do węzła Lublin Sławinek.
Z kolei na liście rezerwowej jest jeszcze S17 od węzła Jastków do węzła Sławinek.
Realizacja całej inwestycji ma się zakończyć do połowy 2026 r.
Zobacz także galerię zdjęć: TOP 5. Te fotoradary w woj. lubelskim zrobiły najwięcej zdjęć w 2024 roku