Ten program ma pomóc dostosować szkoły do nauczania dzieci ze specjalnymi potrzebami

i

Autor: zdjęcie ilustracyjne pixabay/Stefan_Schranz

Ten program ma pomóc dostosować szkoły do nauczania dzieci ze specjalnymi potrzebami

2022-01-17 18:57

W Lublinie powstało Specjalistyczne Centrum Wspierające Edukację Włączającą. Pedagodzy ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnych w Lublinie będą uczyli nauczycieli z innych szkół pracy z uczniami niepełnosprawnymi, a także dostosowania programów.

- Dzieci, które mają specjalne potrzeby edukacyjne w szkołach ogólnodostępnych jest coraz więcej - mówi Tomasz Pitucha, zastępca dyrektora Ośrodka Rozwoju Edukacji. - Aby im lepiej pomoc, aby szybciej zdiagnozować te problemy, aby też korzystać z doświadczenia osób, które są przygotowane zawodowo do tego, powstała idea Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą. Tutaj w Lublinie jest jedno z takich pilotażowych miejsc.

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci i Młodzieży w Lublinie został wyznaczony do roli Specjalnego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą. Będzie pomagał nauczycielom z placówek ogólnodostępnych, w których uczą się dzieci z niepełnosprawnościami.

- Cieszymy się, że nasza placówka została wyznaczona takim Centrum - mówi Iwona Majewska, dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnych im. Prof. Zofii Sękowskiej w Lublinie. - Każde dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego musi mieć napisany indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Bardzo wielu nauczycieli mówiło nam o tym, że chcieliby u nas zobaczyć jak to robić, chcieliby żeby im podpowiedzieć jak należy to robić.

Kadra szkół ogólnodostępnych na ogół nie ma przeszkolenia do pracy z dziećmi ze szczególnymi potrzebami. Pilotażowy program ma to zmienić. W Lublinie sześć placówek oświatowych będzie objętych takim wsparciem, między innymi XXIV Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół nr 5 im. Jana Pawła II w Lublinie.

- Od kilku lat w naszej szkole są uczniowie z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego - mówi Iwona Lipiec, wicedyrektor placówki. - Tak naprawdę, my, nauczyciele szkół ogólnodostępnych do tej wiedzy dochodziliśmy sami, ponieważ nie jesteśmy pedagogami specjalnymi. Brakowało nam właśnie takiego specjalistycznego wsparcia, szkolenia jak dobrze tworzyć te indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne, jak dostosowywać metody i formy pracy na poszczególnych przedmiotach.

W Polsce powstały 23 Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację.