Praca w straży miejskiej w Lublinie
By „dostać” się do straży należy mieć ukończone 21 lat. Do tego m.in. należy posiadać polskie obywatelstwo i wykształcenie co najmniej średnie. Jak wygląda proces rekrutacji?
- Najpierw jest analiza nadesłanych dokumentów potwierdzających spełnienie wymagań dodatkowych, później jest test sprawności fizycznej i test z wymaganej na stanowisku strażnika miejskiego wiedzy. Następnie jest przeprowadzona rozmowa kwalifikacyjna – wyjaśnia Robert Gogola, rzecznik prasowy straży miejskiej w Lublinie.
Na czym polega praca w straży miejskiej? Do podstawowych zadań straży należy w szczególności:
- ochrona spokoju i porządku w miejscach publicznych
- czuwanie nad porządkiem i kontrola ruchu drogowego – w zakresie określonym w przepisach o ruchu drogowym
- kontrola publicznego transportu zbiorowego
- współdziałanie z właściwymi podmiotami w zakresie ratowania życia i zdrowia obywateli, pomoc w usuwaniu awarii technicznych i skutków klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń
- zabezpieczenie miejsca przestępstwa, katastrofy lub innego podobnego zdarzenia albo miejsc zagrożonych takim zdarzeniem przed dostępem osób postronnych lub zniszczeniem śladów i dowodów, do momentu przybycia właściwych służb, a także ustalenie, w miarę możliwości, świadków zdarzenia
- ochrona obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej
- współdziałanie z organizatorami i innymi służbami w ochronie porządku podczas zgromadzeń i imprez publicznych
- doprowadzanie osób nietrzeźwych do izby wytrzeźwień lub miejsca ich zamieszkania, jeżeli osoby te zachowaniem swoim dają powód do zgorszenia w miejscu publicznym, znajdują się w okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu albo zagrażają życiu i zdrowiu innych osób
- informowanie społeczności lokalnej o stanie i rodzajach zagrożeń, a także inicjowanie i uczestnictwo w działaniach mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw lub wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym jak również współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi
- konwojowanie dokumentów, przedmiotów wartościowych lub wartości pieniężnych dla potrzeb miasta
Jak przyznaje rzecznik prasowy, aktualnie w Lublinie zatrudnionych jest 112 funkcjonariuszy. Jeśli ktoś zechce zostać jednym z nich może liczyć na zarobki – jako aplikant – na kwotę 3,6 tys. zł netto.
Aktualnie nie jest prowadzony nabór – ostatni się zakończył w styczniu bieżącego roku.