Jak liczy Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Lublina ds. inwestycji i rozwoju, przejść lub przejechać się nowo wybudowanym mostem będziemy mogli jeszcze w maju. To jednak pod warunkiem, że nie będzie komplikacji przy trwającym etapie odbiorów technicznych oraz w procedurze uzyskania zgody na oddanie do użytku inwestycji.
Same odbiory techniczne potrwają do środy 26 kwietnia. Później sprawy w swoje ręce weźmie Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego, który przeprowadzi kontrolę. Jego zadaniem będzie sprawdzenie, czy obiekt powstał zgodnie z dokumentacją oraz czy spełnia niezbędne normy i parametry. Może to potrwać ok. trzech tygodni i kiedy zakończy się pomyślnie, na moście będzie mógł zacząć się ruch pieszych, rowerzystów i rowerzystek, a także samochodowy.
Most na Żeglarskiej – jak przebiegały roboty
Drogowcy najpierw rozebrali stary obiekt i w tym samym miejscu wybudowali nowy. Jest on większy od dotychczas istniejącego – jego długość to ponad 50 m a szerokość 19,4 m, zaś szerokość jezdni 8 m. Do budowy mostu drogowcy zużyli 160 ton stali zbrojeniowej. Oprócz robót branży mostowej inwestycja zakładała przebudowę odcinka ul. Żeglarskiej – od nowo powstałego węzła do skrzyżowania z ul. Bryńskiego i Słomkowskiego wraz z budową kanalizacji deszczowej, kanału technologicznego, oświetlenia, chodnika, drogi rowerowej oraz 2 zatok autobusowych z wiatami przystankowymi. Zakres inwestycji objął również korektę przebiegu ścieżki rowerowej zlokalizowanej pod mostem oraz regulację koryta rzeki, a także nasadzenia drzew i krzewów.
Z końcem marca odbyły się próby obciążeniowe nowego mostu w ciągu ul. Żeglarskiej. Drogowcy przy pomocy samochodów ciężarowych o łącznej masie blisko 200 ton sprawdzili stabilność i wytrzymałość nowej przeprawy nad Bystrzycą. Testy polegały na badaniach statycznych i dynamicznych przeprowadzonych sześcioma samochodami ciężarowymi o masie całkowitej 32 tony każdy. Podczas obciążeń dynamicznych samochody poruszały się z prędkością od 10 km/h zwiększanej co 20 km/h, aż do maksymalnej prędkości dozwolonej. Badania objęły pomiary ugięć przęseł i osiadania podpór. To ważny element kontrolny tego rodzaju inwestycji. Po wykonanych badaniach nowy most spełnia wszystkie normy.
Generalnym wykonawcą robót była spółka Primost Południe z siedzibą w Będzinie. Wartość zadania wynosi około 37 mln zł. Inwestycja to komponent projektu unijnego pn. „Budowa, modernizacja przystanków i węzłów przesiadkowych zintegrowanych z innymi rodzajami transportu dla potrzeb LOF”, dzięki czemu 31,5 mln zł stanowią środki europejskie.
Most w ciągu ul. Żeglarskiej stanowi jeden ze 115 obiektów mostowych na terenie miasta.