Nowa obwodnica miasta w woj. lubelskim. Są trzy warianty
Chodzi o stolicę powiatu łęczyńskiego. Konkretnie o miasto Łęczna, która jest połączona z Lublinem drogą krajową nr 82. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Lublinie (5 lutego), rozpoczął się kolejny etap prac nad budową obwodnicy miasta.
- Złożyliśmy do burmistrza tego miasta wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Jej uzyskanie oznaczać będzie zatwierdzenie przebiegu drogi – informuje GDDKiA w Lublinie.
A ten dotyczy trzech wariantów przebiegu owej trasy. Jak przyznaje GDDKiA, w 2021 roku rozpoczęły się prace przygotowawcze.
- Na początkowym etapie rozpatrywane były trzy warianty przebiegu obwodnicy. Dwa omijające miasto od strony północnej, a jeden od południowej. W trakcie opracowywania dokumentacji, w 2022 r. odbyły się spotkania informacyjne z mieszkańcami. Wszystkie uwagi i opinie do zaproponowanych wariantów zostały przeanalizowane przez projektanta – wyjaśniają pracownicy GDDKiA w Lublinie.
Pojawiły się jednak opinie mieszkańców. W efekcie, w 2022 roku opracowano dwa dodatkowe społeczne przebiegi obwodnicy, które były analizowane pod względem technicznym, ekonomicznym i środowiskowym. Opracowano dwa warianty: A i B.
Ten pierwszy, wariant A uzyskał negatywną opinię Lubelskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Dlaczego? Przebiegał on przez obszar wpisany do rejestru zabytków, który obejmuje dolinę rzeki Wieprz i dawny zespół podworski w Podzamczu.
- Zarekomendowaliśmy wariant B, biegnący po północnej stronie obecnej DK82. We wniosku o wydanie decyzji środowiskowej, o długości 6,1 km. Wariant ten uzyskał pozytywną opinię zarówno burmistrza miasta Łęczna, jak i Lubelskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków – informuje GDDKiA Lublin.
Kolejna obwodnica w woj. lubelskim. Jak pojedziemy w tej części Lubelszczyzny?
Jak przyznaje dyrekcja, początek obwodnicy planowany jest w okolicy miejscowości Klonia Trębaczów.
- W ramach inwestycji, obecne skrzyżowanie DK82 z drogą powiatową, prowadzącą w kierunku Ciechanek Łęczyńskich oraz drogą gminną (połączoną od północy z drogą wojewódzką nr 829), będzie zlikwidowane. Zamiast niego, 500 metrów dalej, jadąc w stronę Łęcznej, wybudujemy rondo. Następnie obwodnica pobiegnie nad drogą wojewódzką nr 829 i przetnie rzekę Wieprz oraz dotrze do drogi wojewódzkiej nr 813. Planowana jest tu budowa ronda. Dalej trasa pobiegnie w kierunku południowo-wschodnim przez tereny rolnicze w stronę drogi wojewódzkiej nr 820, gdzie także planowane jest rondo. Po przekroczeniu doliny Świnki obwodnica włączy się do istniejącej DK82 około 2,5 km na wschód od centrum Łęcznej – wyjaśnia GDDKiA.
Obwodnica Łęcznej. Co dalej?
Decyzja środowiskowa, która trafiła do burmistrza jest kluczowa do realizacji inwestycji. Jak przyznaje dyrekcja GDDKiA, złożenie takowej kończy fazę analiz poszczególnych wariantów. Po jej uzyskaniu i ustaleniu szczegółów ws. dokumentacji technicznej, ogłoszony ma być przetarg na wyłonienie wykonawcy drogi.
- Realizacja tej trasy, przewidziana w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, pozwoli odciążyć centrum Łęcznej od ruchu tranzytowego. Istniejąca DK82 prowadzi od węzła Lublin Tatary na obwodnicy Lublina przez Łęczną i Cyców do Włodawy. To także szlak na Pojezierze Łęczyńsko-Włodawskie, który jest szczególnie mocno obciążony ruchem w okresie wakacyjnym. Trasa pełni funkcję nie tylko drogi regionalnej, ale również łączącej wschodnie obszary Polski z centrum kraju. Projektowana droga będzie drogą jednojezdniową w klasie technicznej GP (główna ruchu przyspieszonego) o nośności 11,5 ton/oś – precyzuje GDDKiA w Lublinie.