Planowana budowa 12,5-kilometrowego odcinka drogi S17 w okolicach Zamościa ma pochłonąć ponad 440 mln zł.
„Wydana przez wojewodę decyzja określi granice terenu przewidzianego do przejęcia pod budowę drogi i umożliwi rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości” – wskazuje Łukasz Minkiewicz z lubelskiego oddziału GDDKiA. Jak dodał, postępowanie administracyjne w tej sprawie będzie prowadził wojewoda lubelski.
Wojewoda będzie zatem musiał powołać rzeczoznawców majątkowych, którzy oszacują wartość nieruchomości, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej.
„Na jej podstawie GDDKiA wypłaci odszkodowanie za przejęte nieruchomości” – podkreśla Minkiewicz. I wskazuje, że dla wykonawcy uzyskanie decyzji wojewody oznacza możliwość rozpoczęcia prac po wcześniejszym przekazaniu placu budowy.
„Planujemy, że będzie to możliwe w pierwszej połowie 2024 r.” – dodał.
Co obejmie inwestycja?
Inwestycja zakłada powstanie dwujezdniowej (dwa pasy ruchu w obu kierunkach z pasami awaryjnymi) drogi ekspresowej o długości 12,5 km, która przebiegać będzie nowym śladem od planowanego węzła Zamość Wschód na skrzyżowaniu z DK74 w Jarosławcu. Następnie droga ominie Barchaczów oraz Łabunie i zakończy się węzłem Zamość Południe w okolicach Wólki Łabuńskiej, na skrzyżowaniu z trasą prowadzącą w kierunku miejscowości Tyszowce. Nowa droga będzie przebiegać na wschód od obecnej drogi krajowej nr 17.
Jak podał Minkiewicz, w ramach inwestycji wybudowane zostaną także obiekty inżynierskie i drogi do obsługi ruchu lokalnego.
„Planowane są m. in. dwa węzły drogowe, most oraz dziewięć wiaduktów” – wymienił.
Wykonawcą inwestycji realizowanej w systemie projektuj i wybuduj w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych jest firma Budimex.
S17 w woj. lubelskim. W planach budowa kolejnych odcinków
Informując o postępach w realizacji drogi ekspresowej S17 Minkiewicz zapowiedział, że w tym roku planowane jest złożenie wniosków do wojewody o wydanie decyzji o zezwoleniu na budowę odcinków Zamość Południe – Tomaszów Lubelski oraz Tomaszów Lubelski – Hrebenne (w sumie niespełna 50 km).
W przypadku odcinków Piaski - Łopiennik, Krasnystaw - Izbica, Izbica - Zamość Sitaniec Minkiewicz przekazał, że GDDKiA analizuje oferty złożone w przetargu.
W toku jest procedura wydawania decyzji środowiskowej dla dwóch odcinków S17: Łopiennik – Krasnystaw (ok. 9,5 km) i Zamość Sitaniec - Zamość Wschód (ok. 12 km).
Minkiewicz przypomniał, że w 2021 r. oddano do użytku pierwszą nitkę obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego, a wykonawca - firma Mota Engil Central Europe – planuje zakończyć dobudowę drugiej jezdni w trzecim kwartale br.
Droga ekspresowa między Piaskami a Hrebennem będzie liczyć ok. 125 km.
Zobacz także: To najrzadsze nazwiska w woj. lubelskim. Sprawdź, czy Twoje do nich należy!
Polecany artykuł: