Spis treści
- Autostrada A2– nowa inwestycja drogowa w woj. lubelskim
- Nowa droga w woj. lubelskim
- Realizacja A2 w woj. lubelskim – co już powstało?
- Autostrada A2 w woj. lubelskim – jakie są plany?
- A2 na zachód od Warszawy – większa przepustowość
- Autostrada woj. lubelskie – ważna inwstycja drogowa
Autostrada A2– nowa inwestycja drogowa w woj. lubelskim
Autostrada A2 w woj. lubelskim rozwija się dynamicznie. 22 kwietnia 2025 roku ogłoszono przetarg na projekt oraz budowę kluczowego, ponad 16-kilometrowego odcinka tej trasy na wschód od Białej Podlaskiej. Nowa droga w woj. lubelskim połączy węzeł Biała Podlaska z okolicami miejscowości Kijowiec.
To pierwszy przetarg w Polsce, który bezpośrednio wdraża założenia wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 22 października 2024 roku. Wyrok ten ma istotne znaczenie dla systemu zamówień publicznych, ograniczając udział wykonawców spoza UE, GPA oraz umów bilateralnych. Termin składania ofert mija 16 czerwca 2025 r.
Nowa droga w woj. lubelskim
Nowa autostrada A2 w woj. lubelskim powstanie w standardzie dwujezdniowym, z dwoma pasami ruchu w każdą stronę oraz rezerwą pod trzeci pas. W ramach inwestycji przewidziano m.in.:
- budowę obiektów inżynierskich (wiaduktów, mostów),
- drogi do obsługi ruchu lokalnego,
- oświetlenie i odwodnienie,
- ścieżki rowerowe i chodniki,
- urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu.
Taki zakres prac sprawi, że autostrada woj. lubelskie nie tylko skróci czas przejazdu, ale też zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa i komfortu dla pieszych, rowerzystów i kierowców.
Realizacja A2 w woj. lubelskim – co już powstało?
Na wschód od Warszawy budowa A2 podzielona została na cztery główne odcinki między Siedlcami a Białą Podlaską. Trzy z nich są w zaawansowanej realizacji, natomiast czwarty – Swory – Biała Podlaska – posiada już decyzję o pozwoleniu na użytkowanie. Oto stopień zaawansowania prac:
- Siedlce Południe – Malinowiec: 73%
- Malinowiec – Łukowisko: 60%
- Łukowisko – Swory: 63%
Po ich ukończeniu kierowcy będą mogli korzystać z ponad 67 km nowej autostrady A2. Dodatkowo do ruchu zostanie oddany fragment Siedlce Zachód – Siedlce Południe o długości 2 km.
Autostrada A2 w woj. lubelskim – jakie są plany?
Kolejne etapy rozbudowy obejmują odcinek Biała Podlaska – Dobryń, o długości ponad 25 km. Ogłoszony przetarg dotyczy pierwszego fragmentu tej trasy, czyli Biała Podlaska – Kijowiec. W toku jest również postępowanie na odcinek Kijowiec – Dobryń (9,3 km). Oba zadania przechodzą obecnie procedurę uzyskania decyzji ZRID.
W perspektywie kilku lat autostrada A2 ma osiągnąć wschodnią granicę Polski, pełniąc rolę strategicznego korytarza transportowego UE.
A2 na zachód od Warszawy – większa przepustowość
Równolegle do rozbudowy A2 na wschodzie, trwa modernizacja odcinka między Łodzią a Warszawą. Przygotowywane jest poszerzenie trasy o dodatkowy pas ruchu na długości 89 km. Wydane już decyzje ZRID dotyczą odcinków między granicą województw łódzkiego i mazowieckiego a węzłem Konotopa. Docelowo trasa ma mieć:
- 3 pasy ruchu od węzła Łódź Północ do Pruszkowa,
- 4 pasy od Pruszkowa do Konotopy.
Autostrada woj. lubelskie – ważna inwstycja drogowa
Nowa droga w woj. lubelskim to element większego planu rozwoju infrastruktury transportowej Polski. Autostrada A2 lubelskie nie tylko poprawi połączenia międzyregionalne, ale także zwiększy atrakcyjność inwestycyjną regionu. Co równie ważne, zastosowanie zapisów wyroku TSUE to krok w stronę transparentnych i bezpiecznych zamówień publicznych, zgodnych z unijnymi standardami.
Autostrada w woj. lubelskim to aktualnie jeden z kluczowych projektów infrastrukturalnych w Polsce. Ogłoszenie przetargu na nowy odcinek A2 między Białą Podlaską a Kijowcem stanowi ważny krok w kierunku zakończenia budowy trasy aż do granicy z Białorusią. Nowa droga w woj. lubelskim to szansa na rozwój, bezpieczeństwo i lepszą przyszłość transportu w regionie.
Zobacz także: Droga wojewódzka nr 824, Annopol i Józefów nad Wisłą