- Chodzi nam o to, żeby nowa sala obsługi klientów była nie tylko centrum załatwiania spraw z NFZ, ale także centrum pewnej profilaktyki, pewnej wiedzy na temat, jak zdrowo żyć. Chcemy, żeby to miejsce kojarzyło się z poprawą własnego zdrowia i samopoczucia - tłumaczy dyrektor Tarkowski.
W związku z tym zmieni się m.in. rola konsultantów NFZ. - Doradzą nam w wielu sprawach związanych ze zdrowiem. Wskażą odpowiednie adresy i miejsca pomocy. Przy czym my nie chcemy leczyć, a konsultować i doradzać - zastrzega Tarkowski.
- Będzie tutaj też siedział pewien edukator zdrowotny, który będzie mógł nam pomóc w czasie oczekiwania na załatwienie sprawy. W tym czasie my możemy się zainteresować naszym zdrowiem - wyjaśnia Adam Niedzielski, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia.
Na salach pojawią się też kioski profilaktyczne. Będzie można dokonać pomiaru ciśnienia czy zważyć się. Konsultanci pomogą też wybrać odpowiedniego psychologa czy dietetyka w danym rejonie. Podobne zmiany zostaną wprowadzone we wszystkich oddziałach NFZ od września.
Zmiana systemu
- Nasze sale obsługi będą zmieniały charakter. To głównie składanie wniosków. To wszystko w perspektywie dwóch lat przenosie się do internetu. W niewielkim stopniu będziemy obsługiwać klientów stacjonarnie. Ich nową formułą będzie więc z jednej strony pomoc pacjentowi przez przejście przez skomplikowany system. Pokażemy, gdzie się leczyć, kiedy się leczyć, pokażemy wreszcie, jak działa system ubezpieczeniowy. Potrzebę tych zmian widzimy w pytaniach telefonicznych do naszych konsultantów. Po drugie profilaktyka. Będziemy na salach NFZ rozmawiać o zdrowiu publicznym. Będziemy namawiali do udziału w programach profilaktycznych, dyżury pełniły będą osoby, które przeszły i wygrały walkę z daną chorobą. Wreszcie dyżury będą pełnili specjaliści. Dążymy więc do szerokiego wsparcia i doradztwa - komentuje prezes Niedzielski.