Trzy kontrole NFZ i nieprawidłowości
- W poradniach, w których mimo wielu prób połączenia lub osobistej wizyty nie udało się skontaktować z personelem medycznym, podjęto czynności kontrolne - mówi nam Małgorzata Bartoszek, rzeczniczka lubelskiego oddziału NFZ.
Pierwsza weryfikacja objęła 693 przychodnie. Brak kontaktu telefonicznego stwierdzono w 46.
W czasie drugiej kontroli sprawdzono 578 podmiotów. Przypadki ograniczenia lub braku dostępności telefonicznej wystąpiły w przypadku 10 procent sprawdzonych gabinetów POZ.
Trzecia weryfikacja dotyczyła 59 placówek. Ograniczenie dostępności telefonicznej stwierdzono wobec pięciu.
- Mimo kłopotów, umożliwia się pacjentom wiele dróg kontaktu - mówi nam lek. rodzinny Teresa Dobrzańska-Pielichowska, wiceprezes Lubelskiego Związku Lekarzy Rodzinnych Pracodawców
Na przykład w zarządzanej przeze mnie przychodni prosimy pacjentów, żeby dzwonili do skutku. Czasami więcej telefonów jest rano, ale dodzwonić można się później. Można wysłać do nas e-mail, napisać SMS na telefon komórkowy przychodni. Z pewnością nie zostawimy żadnego pacjenta bez teleporady - dodaje.
Odpowiednia i szybka diagnoza w czasie teleporady jest ważna zwłaszcza w pediatrii - przypomina prof. Elżbieta Pac-Kożuchowska, lubelska wojewódzka konsultantka w dziedzinie pediatrii.
- Ważny jest prawidłowo zebrany wywiad, znajomość oceny klinicznej dziecka przez opiekuna, ale musi być również zbadane przez lekarza - podkreśla konsultantka.
W skali kraju kontroli przeprowadzono około 8500. Lubelski oddział NFZ podkreśla, że każdorazowa weryfikacja gabinetów przynosi poprawę w dostępności pacjentów do teleporad. - Ponadto należy zaznaczyć, że na terenie woj. lubelskiego jest wiele przychodni POZ, w których pacjenci nie mają problemów z dostępnością, które są otwarte dla pacjentów, odbierają telefony, mają dobrze zorganizowaną centralę telefoniczną - dodaje Małgorzata Bartoszek.