S17 – ważna droga dla mieszkańców woj. lubelskiego
Droga ekspresowa S17 to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych we wschodniej Polsce. Docelowo trasa o długości ponad 320 km połączy Warszawę z przejściem granicznym w Hrebennem, prowadząc przez serce województwa lubelskiego. Obecnie kierowcy mogą już korzystać z ponad 180 km gotowej trasy – od węzła Warszawa Wschód do Piasków Wschód, a także z obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Odcinek między Kurów Zachód a Piaski Wschód biegnie wspólnie z drogą ekspresową S12, która kieruje ruch w stronę przejścia granicznego w Dorohusku.
S17 ma ogromne znaczenie dla regionu – skraca czas podróży, zwiększa bezpieczeństwo i podnosi atrakcyjność inwestycyjną Lubelszczyzny. To także część paneuropejskiego szlaku transportowego, łączącego wschodnią granicę Unii Europejskiej z jej centrum.
Inwestycja drogowa w woj. lubelskim – nowe odcinki S17 coraz bliżej
Lubelszczyzna już wkrótce zyska kolejne fragmenty ekspresówki. Jeszcze w tym roku planowane jest rozpoczęcie budowy trzech nowych odcinków S17 na południe od Zamościa w kierunku Hrebennego – łącznie około 47 km trasy. Inwestycje te rozpoczną się po wydaniu decyzji ZRID przez Wojewodę Lubelskiego. W planach na 2025 rok jest także uzyskanie pozwoleń i ogłoszenie przetargów na budowę kolejnych fragmentów pomiędzy Piaskami a Zamościem (39 km), a także na dwa kluczowe brakujące odcinki: Łopiennik – Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód (ponad 20 km).
Dodatkowo opracowywana jest dokumentacja dla 2-kilometrowego odcinka przy granicy w Hrebennem, który w przyszłości będzie stanowić dojazd do terminala obsługi ruchu granicznego. Za jego budowę odpowiada Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych.
Unijne wsparcie dla rozwoju woj. lubelskiego
Rozbudowa infrastruktury drogowej w województwie lubelskim zyskuje także wsparcie finansowe z Unii Europejskiej. Odcinek Tomaszów Lubelski – Hrebenne (17 km) otrzymał ponad 61 mln euro dofinansowania w ramach unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Środki te pokryją połowę kosztów kwalifikowanych inwestycji.
CEF to mechanizm wspierający kluczowe projekty infrastrukturalne w całej Unii Europejskiej. Oznacza to, że S17 została uznana za inwestycję strategiczną, nie tylko w kontekście Polski, ale całego europejskiego systemu transportowego.
Lista odcinków nowych dróg w przygotowaniu i realizacji:
- Piaski Wschód - Łopiennik, przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (długość: 10 km, wykonawca: Aldesa Polska, wartość umowy: 810 mln zł)
- Łopiennik - Krasnystaw Północ, przygotowanie dokumentacji projektowej (9 km)
- Krasnystaw Północ - Izbica, przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (19 km, Budimex, 961,5 mln zł)
- Izbica - Zamość Sitaniec, przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (10 km, GAP Insaat, Fabe Polska, Sine Midas Stroy (konsorcjum), 504 mln zł)
- Zamość Sitaniec - Zamość Wschód, przygotowanie dokumentacji projektowej (11 km)
- Zamość Wschód - Zamość Południe, złożony wniosek o decyzję ZRID (12 km, Budimex, 440,6 mln zł)
- Zamość Południe - Tomaszów Lubelski Północ, złożony wniosek o decyzję ZRID (18 km, Kolin, 822,4 mln zł)
- Tomaszów Lubelski Południe - Hrebenne, złożony wniosek o decyzję ZRID (17 km, Budimex, 598 mln zł)
- Hrebenne - Terminal Hrebenne (Rawa Ruska), przygotowanie dokumentacji projektowej (2 km)
Zobacz także: Z tygodnia na tydzień widać zmiany. Byliśmy na budowie drogi S19