Będzie to możliwe między innymi dzięki współpracy z firmą z Lubartowa.
- My zaczęliśmy pracę nad naszym carportem dokładnie ponad rok temu. Opracowaliśmy system, który umożliwia wykorzystanie niepracujących dotychczas miejsc parkingowych do tego, żeby produkowały energię, żeby zarabiały pieniądze dla swoich właścicieli. Technologia połączenia tych naszych carportów razem z magazynem energii i z ładowarkami samochodowymi doskonale się uzupełnia i widzimy tutaj przyszłość tego projektu i szansę na komercjalizację wyników naszej wspólnej pracy - mówi Paweł Urban, wiceprezes Zarządu Przedsiębiorstwa Robót Drogowych Lubartów
Magazyny energii dostarczy Tele-Fonika Kable, polski producent systemów kablowych. Politechnika Lubelska natomiast opracuje algorytmy sterowania i elektronikę dla całej infrastruktury.
- Politechnika Lubelska będzie odpowiadała za opracowanie algorytmów sterowania, w szczególności zarządzania bardzo dużej liczby magazynów energii oraz bardzo dużą liczbą systemów carportowych oraz opracuje system elektroniki, który pozwoli nam na bardzo efektywne przesyłanie energii pomiędzy samochodami elektrycznymi a magazynami energii oraz opracowanie algorytmów nadrzędnych, które spowodują to, że te carporty z fotowoltaiką i z magazynami energii będą przyjaznym rozwiązaniem dla systemu elektroenergetycznego, a także przyjaznym rozwiązaniem dla użytkownika końcowego - mówi prof. Dariusz Zieliński z Politechniki Lubelskiej.
Takie rozwiązanie ma szansę wejść na rynek za dwa lata.
Zobacz także naszą galerię zdjęć: To nie lada gratka dla miłośników filmu „Top Gun”. Do Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie trafił motocykl KAWASAKI GPz 900R NINJA, na którym w tym kultowym filmie jeździł Tom Cruise!